• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrerade grundsärskoleelever i grundskolan. En mikroetnografisk fallstudie om samverkan och det specialpedagogiska görandet

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att identifiera och beskriva samverkan mellan grundskola och grundsärskola då det gäller integrerade grundsärskoleelever på högstadiet och hur förutsättningar för denna samverkan möjliggörs samt att observera hur undervisningen organiseras för grundsärskoleeleverna då de är integrerade i grundskolan. Teori: Studien är inspirerad av det kommunikativa relationsinriktade perspektivet, KoRP, som är ett relationellt perspektiv där man studerar människan i sitt sammanhang med fokus på inkluderingsfrågor. Metod: Studien är en mikroetnografisk fallstudie utförd på en skolenhet. I insamlandet av empirin har halvstrukturerade intervjuer samt klassrumsobservationer använts som metod. Resultat: I resultatet framträder samverkan kring integrering på formellt och informellt plan. Möjligheter och hinder för samverkan kring integrering identifieras också. I organiseringen av undervisningen för de integrerade grundsärskoleeleverna identifieras fem kategorier av det specialpedagogiska görandet: ett tillåtande och inkluderande klassrumsklimat, en till en-relation, arrangerade samspelssituationer, individualisering och feedback. Nyckelbegrepp: ”En skola för alla”, samverkan, integrering och inkludering samt det specialpedagogiska görandet.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37309
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_37309_1.pdf (352.6Kb)
Date
2014-11-03
Author
Sigvant, Eva
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT14 LLU600:3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV