• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • C-uppsatser (- 2009)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunskap eller bara talang? En begreppsanalys av fronesis i omvårdnad

Knowledge or just talent? A concept analysis of fronesis in nursing

Abstract
Inledning: Begrepp som ”tyst kunskap”, ”praktiskt vetande”, ”erfarenhetsbaserad kunskap” samt ”fronesis” har förekommit under sjuksköterskeutbildningen men fördjupning och praktisk förankring saknades av dessa begrepp. Upplevelsen var att fokus i de praktiska lärandemomenten lades på ett tekniskt kunnande, på bekostnad av kunskaper kring det mellanmänskliga mötet. Detta skapade en diskrepans mellan utbildning och arbete eftersom det förväntas att sjuksköterskan ska besitta denna form av kunskap i arbetslivet. Med denna kunskapsbrist försvåras förståelsen för vad ord som empati, etik, moral och lyhördhet har för betydelse för god omvårdnad samt hur det är relaterat till det praktiska utförandet. Begreppet fronesis väckte intresse och en önskan att fördjupa förståelsen av och att tydliggöra begreppet och kunskapsområdet kring det uppstod. Syfte: Att konkretisera och öka förståelsen för begreppet fronesis i sjuksköterskans omvårdnadsarbete. Metod: Metoden som användes var begreppsanalys enligt Walker och Avants (2011) modell. Resultat: Begreppsanalysens resultat identifierades sex karaktäristika som utgör begreppet fronesis; erfarenhet, dygd, handlingsorienterad, överläggande och reflekterande, lyhördhet för det unika och specifika i situationen och mellanmänskligt, och sex närliggande begrepp och synonymer; ”praktisk vishet”, ”tyst kunskap”, ”skilled know-how”, ”klokhet”, ”klinisk vishet - professionell vishet” och ”praxis”. Slutsats: Som praktisk implikation av resultatet föreslås att begreppet fronesis tydliggörs och införs i vårdutbildning och klinisk verksamhet. Denna form av kunskap praktiseras redan, fast odefinierad och ostrukturerad, och är grundläggande för god omvårdnad.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37566
Collections
  • C-uppsatser (- 2009)
View/Open
gupea_2077_37566_1.pdf (708.5Kb)
Date
2014-12-02
Author
Reinhammar, Ylva
Simonsson Runger, Johanna
Keywords
phronesis
nurse
nursing
concept analysis
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV