Kunskap eller bara talang? En begreppsanalys av fronesis i omvårdnad
Knowledge or just talent? A concept analysis of fronesis in nursing
Abstract
Inledning: Begrepp som ”tyst kunskap”, ”praktiskt vetande”, ”erfarenhetsbaserad kunskap” samt ”fronesis” har förekommit under sjuksköterskeutbildningen men fördjupning och praktisk förankring saknades av dessa begrepp. Upplevelsen var att fokus i de praktiska lärandemomenten lades på ett tekniskt kunnande, på bekostnad av kunskaper kring det mellanmänskliga mötet. Detta skapade en diskrepans mellan utbildning och arbete eftersom det förväntas att sjuksköterskan ska besitta denna form av kunskap i arbetslivet. Med denna kunskapsbrist försvåras förståelsen för vad ord som empati, etik, moral och lyhördhet har för betydelse för god omvårdnad samt hur det är relaterat till det praktiska utförandet. Begreppet fronesis väckte intresse och en önskan att fördjupa förståelsen av och att tydliggöra begreppet och kunskapsområdet kring det uppstod. Syfte: Att konkretisera och öka förståelsen för begreppet fronesis i sjuksköterskans omvårdnadsarbete. Metod: Metoden som användes var begreppsanalys enligt Walker och Avants (2011) modell. Resultat: Begreppsanalysens resultat identifierades sex karaktäristika som utgör begreppet fronesis; erfarenhet, dygd, handlingsorienterad, överläggande och reflekterande, lyhördhet för det unika och specifika i situationen och mellanmänskligt, och sex närliggande begrepp och synonymer; ”praktisk vishet”, ”tyst kunskap”, ”skilled know-how”, ”klokhet”, ”klinisk vishet - professionell vishet” och ”praxis”. Slutsats: Som praktisk implikation av resultatet föreslås att begreppet fronesis tydliggörs och införs i vårdutbildning och klinisk verksamhet. Denna form av kunskap praktiseras redan, fast odefinierad och ostrukturerad, och är grundläggande för god omvårdnad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-12-02Author
Reinhammar, Ylva
Simonsson Runger, Johanna
Keywords
phronesis
nurse
nursing
concept analysis
Language
swe