Show simple item record

dc.contributor.authorStrömberg, Simonsv
dc.contributor.authorFetibegovic, Mersijasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:35Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:35Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37572
dc.description.abstractSyftet med studien var att redogöra för hur sju lärare i Göteborgsområdet uppfattar formuleringar kring begreppet demokrati i läroplanen för gymnasieskolan 2011 (GY11). Syftet motiverades mot bakgrund av att läroplanen betonar begreppet demokrati, utan att ha någon uttalad definition av det. Ytterligare ett syfte var att undersöka hur lärarna uppfattar att de tillämpar begreppet demokrati samt att redogöra för hur lärarna motiverar tillämpningen av begreppet demokrati i sin verksamhet. De frågor som ställdes handlade om hur lärarna tolkar begreppet demokrati såsom det är definierat i läroplanen GY11, vilka uppfattningar lärarna har om sin tillämpning av begreppet i verksamheten samt hur lärarna motiverar tillämpningen av demokrati i verksamheten. Kvalitativa samtalsintervjuer genomfördes för att blotta uppfattningar gällande demokratiformuleringarna i GY11 och för att presentera hur lärarna argumenterar för demokrati i verksamheten. Resultatet visade att lärarna uppfattade demokrati i läroplanen som yttrandefrihet, medbestämmande, ett öppet diskussionsklimat, jämlikhet, rättvisa, representation och rättssäkerhet. Begreppet ansågs tillämpas via dialog, medinflytande, utvärderingar, bestämda och fria gruppindelningar, klass- och elevråd med protokollföring och med hjälp av diskussioner. Lärarna kunde motivera sin tillämpning av demokrati utifrån styrdokument, att det ansåg det något naturligt och något att slå vakt om. Demokrati skulle även fungera som ett motgift mot auktoritära krafter. Slutligen användes Foucaults teori om makt och disciplinering i diskussionen och slutsatsen löd att lärarnas demokratitolkningar kan påverka deras maktposition i klassrummet. Med tanke på den mångfald som visats i studien av lärarnas uppfattningar undrar vi om en likvärdighet i skolans demokratiuppdrag är möjlig att uppfylla. Studien är relevant för blivande lärare i den meningen att den blottlägger vilka uppfattningar som är rådande gällande det begrepp som utgör grunden för det svenska skolväsendet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectläraresv
dc.subjectuppfattningarsv
dc.subjectdemokratisv
dc.subjectGY11sv
dc.subjectläroplansfsv
dc.titleSkolans mångtydiga grund: En intervjustudie om sju gymnasielärares uppfattningar gällande begreppet demokrati i läroplanen GY11sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record