Skolans mångtydiga grund: En intervjustudie om sju gymnasielärares uppfattningar gällande begreppet demokrati i läroplanen GY11
Abstract
Syftet med studien var att redogöra för hur sju lärare i Göteborgsområdet uppfattar formuleringar kring
begreppet demokrati i läroplanen för gymnasieskolan 2011 (GY11). Syftet motiverades mot bakgrund av att
läroplanen betonar begreppet demokrati, utan att ha någon uttalad definition av det. Ytterligare ett syfte var
att undersöka hur lärarna uppfattar att de tillämpar begreppet demokrati samt att redogöra för hur lärarna
motiverar tillämpningen av begreppet demokrati i sin verksamhet. De frågor som ställdes handlade om hur
lärarna tolkar begreppet demokrati såsom det är definierat i läroplanen GY11, vilka uppfattningar lärarna har
om sin tillämpning av begreppet i verksamheten samt hur lärarna motiverar tillämpningen av demokrati i
verksamheten. Kvalitativa samtalsintervjuer genomfördes för att blotta uppfattningar gällande
demokratiformuleringarna i GY11 och för att presentera hur lärarna argumenterar för demokrati i
verksamheten. Resultatet visade att lärarna uppfattade demokrati i läroplanen som yttrandefrihet,
medbestämmande, ett öppet diskussionsklimat, jämlikhet, rättvisa, representation och rättssäkerhet.
Begreppet ansågs tillämpas via dialog, medinflytande, utvärderingar, bestämda och fria gruppindelningar,
klass- och elevråd med protokollföring och med hjälp av diskussioner. Lärarna kunde motivera sin
tillämpning av demokrati utifrån styrdokument, att det ansåg det något naturligt och något att slå vakt om.
Demokrati skulle även fungera som ett motgift mot auktoritära krafter. Slutligen användes Foucaults teori om
makt och disciplinering i diskussionen och slutsatsen löd att lärarnas demokratitolkningar kan påverka deras
maktposition i klassrummet. Med tanke på den mångfald som visats i studien av lärarnas uppfattningar
undrar vi om en likvärdighet i skolans demokratiuppdrag är möjlig att uppfylla. Studien är relevant för
blivande lärare i den meningen att den blottlägger vilka uppfattningar som är rådande gällande det begrepp
som utgör grunden för det svenska skolväsendet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Strömberg, Simon
Fetibegovic, Mersija
Keywords
lärare
uppfattningar
demokrati
GY11
läroplansf
Language
sv