• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi är ju ändå olika - En studie av förskolepedagogers syn på möjligheten att omsätta läroplanens jämställdhetsmål i den vardagliga verksamheten

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa och undersöka hur pedagoger i förskolan upplever och förhåller sig till läroplansmålen gällande genus och jämlikhet. Studiens mål är att ta reda hur dagens pedagoger i förskolan ser på genus, men även i vilken mån de faktiskt lyckas med att omsätta målen i sin vardagliga verksamhet. Vår undersökning är en kvalitativ studie baserad på intervjuer och observationer. Studien är genomförd på tre förskolor tillsammans med sju pedagoger. Det innebär att vi inte kommer att leta efter en absolut sanning om hur pedagoger i allmänhet förhåller sig till genus utan snarare göra ett tendentiellt nedslag i tre befintliga förskoleverksamheter. Vår studie visar att i stort sett samtliga pedagoger vi intervjuat anser att det är viktigt att arbeta för jämlikhet och att motverka stereotypa könsroller och traditionella könsmönster. Samtidigt visar det sig däremot också att läroplansmålen av olika anledningar efterlevs i varierande utsträckning; bland annat därför att somliga pedagoger vidmakthåller att det finns en betydande skillnad mellan pojkar och flickor. Analysresultaten diskuterar vi i relation till teorier som poststrukturalism och feministisk poststrukturalism. Eftersom vi uppfattar pedagogernas utsagor liksom läroplanens innehåll som texter, har diskursanalys tillämpats både teoretiskt och metodologiskt. Vi anser att en aktiv diskussion och ökad medvetenhet kring genus och jämlikhet är viktigt för vår kommande yrkesroll som förskolepedagoger, eftersom vi alla är produkter av den samtid och det samhälle vi lever i, ett samhälle vi överlag, bortsett från de formulerade läroplansmålen, inte upplever vara särskilt tillfredsställande vad gäller möjligheterna att bryta mot givna normer och könsmönster.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37573
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37573_1.pdf (661.5Kb)
Datum
2014
Författare
Pilqvist, Jens
Ågren, Axel
Yring, Helena
Nyckelord
kön
genus
norm
stereotyp
könsroller
könsmönst
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV