Flerspråkighet i förskoleklassen? - En studie om forskning och metoder för att främja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskoleklassen.
Sammanfattning
Syftet med min undersökning är att lyfta fram forskning och metoder för att främja språkutvecklingen hos
flerspråkiga barn i förskoleklassen. Genom mina frågeställningar vill jag ta reda på vad forskningen säger om
flerspråkighet och vilken syn som skolan har på flerspråkighet. Mina frågeställningar är:
- Vad säger det rådande forskningsläget om flerspråkighet i skolans tidigare år?
- Vilka pedagogiska strategier och metoder förordas för att främja flerspråkiga barn i skolans
tidigare år?
- På vilket sätt präglas undervisningen av synen som finns på flerspråkighet?
- Vilket stöd finns det att tillgå i verksamheten (t.ex. i form av fortbildning, forskning, stöd från
rektor etc.)?
Jag har använt mig av observation och intervjuundersökning samt litteratur och tidigare forskning för att försöka
besvara min problemformulering. Det har inte varit lätt att genomföra fältstudierna därav de olika
tillvägagångsätt som finns i metoddelen.
Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta med flerspråkighet i
förskoleklassen. Redan i lärarutbildningen finns det brister där man kan se att myter om flerspråkiga elever än
lever kvar hos många. Det finns forsning men spridningen av kunskaperna som finns når inte ut till verksamma
pedagoger. Granskningar som har gjorts har påvisat kompetensbrist i verksamheten. Myterna som finns om
flerspråkighet finns än i dag och dessa präglar synsättet i undervisningen.
Flerspråkighet borde vara mer uppmärksammat då vi lever i en globaliserad värld i ett mångkulturellt samhälle.
Framför allt borde det bli mer uppmärksammat i förskoleklassen då nästan all forsking och studier som finns är
riktade mot förskolan och mot skolan generellt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Arancibia Duran, Vinka
Nyckelord
Flerspråkighet,modersmål,sociokulturell perpektiv
Språk
sv