”Språk i alla ämnen”- En kvalitativ studie om det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet
Sammanfattning
Bakgrund: Det sjunkande skolresultatet bland elever på grundskolan rapporteras alltmera och forskning
beträffande skolresultatens nedgång uppmärksammar skilda orsaker, som bland annat demografiska förändringar
i samhället, reformer i utbildningssystemet, familjeförhållanden samt skolans ekonomiska tillgångar. Lärarna,
som har ett ansvar att utforma undervisningen och arbeta på ett sätt som ska främja varje elevs språk- och
kunskapsutveckling, tas dock inte upp.
Syfte: Denna studies syfte är att undersöka lärares syn på språk i undervisningen samt deras arbetssätt. Studiens
huvudfråga är således ifall lärare för grundskolans senare år har ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Ett arbetssätt, som anses gynna varje elevs måluppfyllelse i skolan. En central och ledande teori i studien är den
sociokulturella teorin, som tar upp språkets betydelse för lärande och som det språk- och kunskapsutvecklande
arbetssättet kännetecknas av.
Metod: För att kunna undersöka ifall lärare för grundskolans senare år har ett språk- och kunskapsutvecklande
arbetssätt, har vi anammat en kvalitativ metod och genomfört semistrukturerade intervjuer med sju lärare, inom
de natur- och samhällsorienterande ämnena samt matematik.
Resultatet: Studiens resultat visar på att samtliga lärare har ett positivt förhållningssätt till lärarprofessionen,
eleverna och undervisningen. De anser likaså att det är möjligt att integrera språk med ämnesinnehåll dock är det
endast två som uppfyller stora delar av det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet.
Betydelse för lärarprofessionen: För att elever inte ska hamna i underläge och få svårigheter med att uppnå
målen visar forskning på att det är betydelsefullt att lärare i samtliga ämnen arbetar på ett språk- och
kunskapsutvecklande arbetssätt, då språk- och kunskapsutveckling hör ihop. Ett arbetssätt som inte borde vara
främmande för lärare, då språkets betydelse för kunskapsutveckling uttrycks tydligt i läroplanen och ett
arbetssätt som likaså borde te sig naturligt i undervisningen, då många klasser i den svenska grundskolan inte
består av elever som befinner sig på en enhetlig språknivå och som inte har samma språkliga förutsättningar för
att kunna förstå delar av undervisningen och därmed uppnå målen i ämnet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Alijagic, Mirna
Vatres, Anja
Nyckelord
Språk
kunskapsutveckling
undervisning
sociokult
Språk
sv