Show simple item record

dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37578
dc.description.abstractSyfte och huvudfråga Syftet med rapporten är att undersöka hur förskolor arbetar med musik som verktyg för tvåspråkiga förskolebarn. Utifrån detta syfte finns två frågeställningar; Hur använder sig pedagoger av musik i språkutvecklande syfte för tvåspråkiga barn? samt På vilket sätt kan musik och sång gynna barn med svenska som andraspråk? Anledningen till att tvåspråkiga barn och musik valdes är att det inte verkar finnas så mycket forskning på området. Metod Som metod användes en kvalitativ intervjumetod. Intervjuerna gjordes med tre informanter, två som arbetar på en musikprofilerad förskola och en som arbetar på en förskola utan musikprofil. Detta urval gjordes för att kunna jämföra de tankar pedagoger på en musikförskola har med vad en pedagog på en förskola utan musikprofil har, och se vad det finns för likheter och skillnader. Eftersom studien är gjord med så pass få informanter går det inte att dra några generella slutsatser utifrån resultatet. Resultat Resultatet av studien visar att pedagoger har tydliga tankar om vad musiken kan ge barn med svenska som andraspråk, framför allt i sociala aspekter. Alla informanter är tydliga med att det är glädje och gemenskap som skapar goda musikstunder, vilket också stärker språkutvecklingen. Tydliga skillnader i förhållningssätt till musik upptäcktes på de två olika förskolor som besöktes. Betydelse för läraryrket Musik har stor betydelse för språkutvecklingen. Genom musiken får barnen uppleva språket genom många olika sätt så som rytmer, melodier och texter. Genom att också ta in sånger från andra kulturer och språk främjar man också gemenskapen i gruppen, och ju bättre modersmål ett barn har, desto bättre blir också andraspråket. Förhoppningen med denna rapport är att sprida tankar och idéer om musikens roll för tvåspråkiga barn i förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectandraspråksv
dc.subjecttvåspråkiga barnsv
dc.subjectsociokulturelsv
dc.title”Inte alla kommer att bli musiker, men de kommer att bli bra människor” – En kvalitativ studie över förskollärares syn på musik som verktyg i utveckling av andraspråksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record