”Inte alla kommer att bli musiker, men de kommer att bli bra människor” – En kvalitativ studie över förskollärares syn på musik som verktyg i utveckling av andraspråk
Abstract
Syfte och huvudfråga
Syftet med rapporten är att undersöka hur förskolor arbetar med musik som verktyg för tvåspråkiga
förskolebarn. Utifrån detta syfte finns två frågeställningar; Hur använder sig pedagoger av musik i
språkutvecklande syfte för tvåspråkiga barn? samt På vilket sätt kan musik och sång gynna barn med
svenska som andraspråk? Anledningen till att tvåspråkiga barn och musik valdes är att det inte verkar
finnas så mycket forskning på området.
Metod
Som metod användes en kvalitativ intervjumetod. Intervjuerna gjordes med tre informanter, två som arbetar
på en musikprofilerad förskola och en som arbetar på en förskola utan musikprofil. Detta urval gjordes för
att kunna jämföra de tankar pedagoger på en musikförskola har med vad en pedagog på en förskola utan
musikprofil har, och se vad det finns för likheter och skillnader. Eftersom studien är gjord med så pass få
informanter går det inte att dra några generella slutsatser utifrån resultatet.
Resultat
Resultatet av studien visar att pedagoger har tydliga tankar om vad musiken kan ge barn med svenska som
andraspråk, framför allt i sociala aspekter. Alla informanter är tydliga med att det är glädje och gemenskap
som skapar goda musikstunder, vilket också stärker språkutvecklingen. Tydliga skillnader i förhållningssätt
till musik upptäcktes på de två olika förskolor som besöktes.
Betydelse för läraryrket
Musik har stor betydelse för språkutvecklingen. Genom musiken får barnen uppleva språket genom många
olika sätt så som rytmer, melodier och texter. Genom att också ta in sånger från andra kulturer och språk
främjar man också gemenskapen i gruppen, och ju bättre modersmål ett barn har, desto bättre blir också
andraspråket. Förhoppningen med denna rapport är att sprida tankar och idéer om musikens roll för
tvåspråkiga barn i förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
musik
andraspråk
tvåspråkiga barn
sociokulturel
Language
sv