”Intuitiva känslor” och ”tydliga förstoringar” - om genreskillnader i sångpedagogers arbete med uttryck
Sammanfattning
Syftet med mitt arbete är att undersöka och tydliggöra sångpedagogers arbete med
genrespecifika uttrycksmedel. Jag vill alltså undersöka vilka skillnader som finns mellan
genrerna jazz och klassisk musik i sångpedagogers arbete med uttryck.
Detta arbetes huvudfrågor är:
- Hur arbetar sångpedagoger med uttryck?
- Hur arbetar sångpedagoger med genreskillnader?
- Hur arbetar sångpedagoger med genreskillnader med avseende på uttryck?
Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med fyra sångpedagoger med olika
bakgrund och inriktning samt på sångmetodiklitteratur, musikpsykologisk forskning och
musikhistoriska uppslagsverk.
Resultatet av undersökningen visar att det finns en utbredd uppfattning både i
litteraturen och hos mina respondenter att det är lättare att uttrycka något inom
jazzsång än inom klassisk sång. Detta kan bero på en mängd olika faktorer av vilka jag
har försökt belysa några. Mina respondenter nämner dock många beståndsdelar i
begreppet uttryck som inte kan sägas vara genrebundna. Bland dessa märks behovet av
livserfarenhet och möjlighet att ha tillgång till sina egna erfarenheter i arbetet med
uttryck, behovet av det som är unikt och personligt i varje människa, behovet av äkthet
samt det faktum att man som människa aldrig blir färdig med sin utveckling. Min
förhoppning är att denna studie bidrar till fördjupad insikt gällande det
sångpedagogiska arbetet med genre och uttryck, samt gällande ett inspirerande
användande av uttrycksmedel som traditionellt tillhör en annan genre.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Ladström, Kristin
Nyckelord
sång
sångundervisning
uttryck
genre
jazzsång
Språk
sv