• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skönlitteratur som verktyg för utforskande av demokrati- och livsfrågor i Lgr11

Sammanfattning
Uppsatsen syftar till att granska 011 års läroplan och undersöka i vilken utsträckning man där betraktar skönlitteratur som ett verktyg för att förverkliga den värdegrund som uttrycks i styrdokumentet. Den huvudsakliga frågeställningen är hur man i Lgr11 betraktar skönlitteraturen i förhållande till utforskandet av demokrati- och livsfrågor. Vidare undersöker uppsatsen om en förändring i detta avseende har ägt rum vid en jämförelse mellan Lpo94 och Lgr11. Jag använder mig i uppsatsen av en diskursanalytisk metod som syftar till att granska styrdokumentets explicita och implicita uppfattningar om skönlitteratur i förhållande till skolans värdegrund. Denna granskning sätts i relation till ett antal inflytelserika forskares syn på skönlitteraturens potential för att förverkliga läroplanens värdegrund. Det empiriska material arbetet utgår ifrån är Lpo94, dess reviderade (000) kursplan i svenska samt tillhörande kommentarmaterial. Vidare granskar jag Lgr11, dess kursplan i svenska samt tillhörande kommentarmaterial. I uppsatsen kommer jag fram till att skönlitteraturens roll som demokratiskt fostransmedel och verktyg för att utforska livsfrågorna är av relativt underordnad betydelse i Lgr11. Utifrån resultatet av denna uppsats går man således miste om ett viktigt verktyg för att förverkliga skolans värdegrund. Uppsatsen har tydliga didaktiska kopplingar för svenskläraryrket då den behandlar frågor kring varför och hur man bör läsa skönlitteratur i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37583
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37583_1.pdf (238.3Kb)
Datum
2014
Nyckelord
Skönlitteratur
Styrdokument
Diskursanalys
Demok
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV