Surfplattan i förskolan
Sammanfattning
I denna uppsats undersöker vi förskollärares inställningar och erfarenheter av surfplattan som
ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi har även undersökt om förskollärarna anser att
barnens taluppfattning främjas genom användning av applikationer som har detta som
lärandeinnehåll. Det sista syftet med uppsatsen är att ta reda på vilken syn förskollärarna har
på samspelet kring surfplattan.
Genom en enkätundersökning ville vi få en överblick om den allmänna inställningen till
surfplattan hos förskollärarna på förskolorna där vi valde att genomföra undersökningen. För
att få en mer ingående förståelse för hur surfplattan används på förskolorna valde vi att
genomföra samtalsintervjuer med sex förskollärare.
I både enkätundersökningen och samtalsintervjuerna framkom det att förskollärarna har en
positiv syn på surfplattornas användningsområden, men att de saknar utbildning i hur de kan
använda den i den pedagogiska verksamheten. Det framkom även i intervjuerna att
förskollärarna inte använder sig av applikationer i surfplattan för att främja barnens
taluppfattning. Förskollärarna betonade vikten av samspel vid användandet av surfplattan,
utan samspel inget lärande.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Stojanovic, Vladanka
Dahl, Jennifer
Nyckelord
surfplatta
IKT
matematik
förskola
sociokulture
Språk
sv