IKT i grundskolan – en kvalitativ undersökning om lärares resonemang kring IKT
Sammanfattning
Sammanfattning
Vår ambition med denna studie har, mot bakgrund av den teknologiska utvecklingen i samhället,
varit att undersöka lärares resonemang kring användningen av IKT i undervisningen samt hur
lärarna resonerar kring möjligheter och begränsningar av att använda IKT i undervisningen. Vi har
valt att undersöka detta ur ett professionsteoretiskt perspektiv. Totalt intervjuades åtta
grundskolelärare med olika ämnesbakgrunder, ålder och erfarenhet. Genom vår kvalitativa
undersökning kom vi fram till att lärarnas resonemang kring IKT är att det är ett bra verktyg att ha
till sitt förfogande i undervisningen, men att man måste ha viljan och lusten att använda sig av IKT.
Deras resonemang var att det måste finnas tydliga riktlinjer kring hur lärare ska använda sig av IKT
i pedagogiskt syfte och att det är viktigt att en IKT-utbildning. Men eftersom det inte finns något
tvång till detta sker utbildningen på frivillig basis och därför är det inte alla som använder sig av
IKT i undervisningen eller fortbildar sig inom IKT. De resonerade vidare att det är viktigt för
eleverna och deras lärande att lärare använder sig av IKT i undervisningen eftersom det finns
många digitala hjälpmedel som är till fördel för elevernas lärande. Bland annat användningen av
ordbehandlingsprogram för att vidareutveckla elevers läs- och skrivkunnighet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Safar Tahmas, Mona
Safar Tahmas, Saman
Nyckelord
IKT
pedagoger
grundskola
digitala
hjälpmedel
Språk
sv