• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IKT i grundskolan – en kvalitativ undersökning om lärares resonemang kring IKT

Sammanfattning
Sammanfattning Vår ambition med denna studie har, mot bakgrund av den teknologiska utvecklingen i samhället, varit att undersöka lärares resonemang kring användningen av IKT i undervisningen samt hur lärarna resonerar kring möjligheter och begränsningar av att använda IKT i undervisningen. Vi har valt att undersöka detta ur ett professionsteoretiskt perspektiv. Totalt intervjuades åtta grundskolelärare med olika ämnesbakgrunder, ålder och erfarenhet. Genom vår kvalitativa undersökning kom vi fram till att lärarnas resonemang kring IKT är att det är ett bra verktyg att ha till sitt förfogande i undervisningen, men att man måste ha viljan och lusten att använda sig av IKT. Deras resonemang var att det måste finnas tydliga riktlinjer kring hur lärare ska använda sig av IKT i pedagogiskt syfte och att det är viktigt att en IKT-utbildning. Men eftersom det inte finns något tvång till detta sker utbildningen på frivillig basis och därför är det inte alla som använder sig av IKT i undervisningen eller fortbildar sig inom IKT. De resonerade vidare att det är viktigt för eleverna och deras lärande att lärare använder sig av IKT i undervisningen eftersom det finns många digitala hjälpmedel som är till fördel för elevernas lärande. Bland annat användningen av ordbehandlingsprogram för att vidareutveckla elevers läs- och skrivkunnighet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37591
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37591_1.pdf (513.5Kb)
Datum
2014
Författare
Safar Tahmas, Mona
Safar Tahmas, Saman
Nyckelord
IKT
pedagoger
grundskola
digitala
hjälpmedel
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV