• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man får de konflikter man förtjänar” En intervjuundersökning om rektorers ansvarsroll vid arbetsplatskonflikter

Sammanfattning
Syftet med undersökningen är att tydliggöra tendenser av rektorers uppfattning kring sin ansvarsroll vid konflikt- situationer på arbetsplatsen (gymnasieskolan) där de agerar tredjeparter. Frågeställningen är: Hur ser gymnasie- rektorer på sitt ansvar och sina möjligheter i rollen som ledare och tredjepart vid arbetsplatskonflikter? Materialet utgörs av nio semistrukturerade intervjuer med gymnasierektorer i Västsverige. Intervjumaterialet har sammanställts genom tematisk analys utifrån skillnader och likheter i utsagorna. Resultatet visar bl.a. att rektorerna upplever sitt ansvar vid konflikter som stort. Rektorerna upplever också en diskrepans i hur de förväntas agera och hur de själva vill agera. Med andra ord vilket ansvar de upplever att de förväntas ta respektive vill ta vid konfliktsituationer. Rektorerna vill framförallt vara professionellt objektiva, tydliga och förtroendeingivande. En möjlighet rektorerna ser i sin roll är att använda sig av maktstrategier i sitt konflikthanterande exempelvis genom att sätta ner foten eller tillkalla extern hjälp om det blir nödvändigt. Undersökningen ger förståelse kring hur konflikthantering kan fungera på skolan som arbetsplats. Det ger även en inblick i arbetsledarens dvs. rektorns uppfattning om sin ansvarsroll vid konfliktsituationer. För oss, som för andra gymnasielärare, uppenbarar resultatet att diskrepansen i förväntningarna på ansvarsroller rektorer och lärare emellan är en aspekt som onekligen bör tas i beaktande vid konflikthantering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37596
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37596_1.pdf (566.2Kb)
Datum
2014
Författare
Eksmo, Simon
Samnell, Desirée
Nyckelord
Konflikt
konflikthantering
ledarskap
ansvarsrol
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV