• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Dom försöker sitt bästa”. En studie i hur elever upplever att skolan arbetar med att upptäcka, förebygga och åtgärda mobbning.

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka hur elever upplever att skolan arbetar med att motverka mobbning. Frågeställningarna lyder: Hur definierar eleverna begreppet mobbning? Hur upplever eleverna att skolan arbetar med att: upptäcka, förebygga och åtgärda mobbning? Metod för studien är en halvstrukturerad fokusgruppintervju med fyra elever. Materialet består dels av elevernas intervjuutsagor, dels av skolans likabehandlingsplan. Eleverna tycker att skolan är relativt bra på att upptäcka mobbning. De menar att det inte finns någon mobbning av allvarligare slag på skolan och att mindre former av mobbning är svår att upptäcka. Att förebygga mobbning är skolan sämre på. Ibland görs ett halvhjärtat försök att prata om hur man kan skapa trivsel och hur man kan uppnå det, men efter en vecka glöms det bort och uppföljningen är dålig. På skolan finns ett antal elever som är trivselledare men deras uppgift är vagt definierad. Eleverna tror att skolan arbetar med att åtgärda mobbning men att elever som inte är inblandade inte får veta något om det. Lärarna bryr sig och försöker, men alla gånger är det kanske inte tillräckligt. Eftersom skolan har relativt lite mobbning har lärarna inte erfarenhet och tillräcklig kunskap för att veta vad de ska göra. I min kommande profession kommer jag med största sannolikhet att komma i kontakt med mobbning på ett eller annat sätt. Att aktivt motarbeta mobbning är ett av mina uppdrag. Som lärare kommer jag dessutom vara skyldig att ingripa i situationer där det sker. Min kunskap om vad mobbning kan bero på och vad den kan ha sin grund i har ökat i och med denna undersökning. Jag vet vad jag, enligt lag, är skyldig att göra. Jag har även fått en inblick i såväl skolans syn på mobbning som elevernas. En erfarenhet jag tar med mig är att dessa inte nödvändigtvis stämmer överens.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37597
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37597_1.pdf (965.0Kb)
Datum
2014
Författare
Lidholm, Maria
Nyckelord
Mobbning
kränkande behandling
likabehandlingspla
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV