”Det är mellan lärare och lärare det sprids” - En studie av lärares uppfattningar av implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg.
Abstract
Den svenska skolan digitaliseras i allt högre grad. Andelen skolor där elever och lärare har tillgång till personliga
datorer har ökat markant de senaste åren men utvärderingar ifrågasätter implementeringens framgång. Enligt
Digitaliseringskommissionen är Sverige världsbäst på att dela ut datorer i skolan men bland de sämsta på att
använda dem i undervisningen.
Syftet med föreliggande studie är att studera förutsättningarna för implementering av IKT som didaktiskt
verktyg, med särskilt fokus på lärares förändringsbenägenhet, organisatoriska resurser och styrning. För att svara
mot syftet vilar undersökning på tre forskningsfrågor
-Hur uppfattar lärare styrningen kring implementeringen av IKT?
-Hur uppfattar lärare stöd och resurser för implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg?
-Vilka centrala faktorer förklarar lärares förändringsbenägenhet med avseende på lärares användning av
IKT?
Studien har en fenomenografisk utgångspunkt och utifrån denna ansats har undersökningen designats som en
kvalitativ intervjustudie med respondentinriktning. Materialet har samlats in genom öppna intervjuer med sju
lärare och analyserats med fenomenografisk och hermeneutisk analysmetod.
Resultatet visar att lärarna uppfattar såväl en avsaknad av styrning som att styrningen kommer från flera nivåer. I
fråga om stöd och resurser uppfattar lärarna att det finns organisatoriskt stöd och kollegialt stöd men även att de
uppfattar att stödet brister i vissa avseenden, såsom tid och fortbildning. Resultatet på studiens tredje
forskningsfråga visar att synen på IKT och professionellt ledarskap samt upplevelse av nytta och pedagogiska
möjligheterna är speciellt viktiga för förklara lärarnas förändringsbenägenhet.
Detta påverkar läraryrket genom att studien visar på faktorer som är fortsatt viktiga för att förbättra
implementeringen. Stöd och resurser vid implementering bör fördelas efter individers eller gruppers behov och
inte lika över hela lärarkåren. Dessutom betonas vikten av det kollegiala stödet och samarbetet mellan lärare som
centralt för det praktiska IKT-arbetet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Sandberg, Johanna
Tellbe, Jonathan
Keywords
Fenomenografi
IKT
implementering
kollegialt stö
Language
sv