Show simple item record

dc.contributor.authorSandberg, Johannasv
dc.contributor.authorTellbe, Jonathansv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:38Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:38Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37598
dc.description.abstractDen svenska skolan digitaliseras i allt högre grad. Andelen skolor där elever och lärare har tillgång till personliga datorer har ökat markant de senaste åren men utvärderingar ifrågasätter implementeringens framgång. Enligt Digitaliseringskommissionen är Sverige världsbäst på att dela ut datorer i skolan men bland de sämsta på att använda dem i undervisningen. Syftet med föreliggande studie är att studera förutsättningarna för implementering av IKT som didaktiskt verktyg, med särskilt fokus på lärares förändringsbenägenhet, organisatoriska resurser och styrning. För att svara mot syftet vilar undersökning på tre forskningsfrågor -Hur uppfattar lärare styrningen kring implementeringen av IKT? -Hur uppfattar lärare stöd och resurser för implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg? -Vilka centrala faktorer förklarar lärares förändringsbenägenhet med avseende på lärares användning av IKT? Studien har en fenomenografisk utgångspunkt och utifrån denna ansats har undersökningen designats som en kvalitativ intervjustudie med respondentinriktning. Materialet har samlats in genom öppna intervjuer med sju lärare och analyserats med fenomenografisk och hermeneutisk analysmetod. Resultatet visar att lärarna uppfattar såväl en avsaknad av styrning som att styrningen kommer från flera nivåer. I fråga om stöd och resurser uppfattar lärarna att det finns organisatoriskt stöd och kollegialt stöd men även att de uppfattar att stödet brister i vissa avseenden, såsom tid och fortbildning. Resultatet på studiens tredje forskningsfråga visar att synen på IKT och professionellt ledarskap samt upplevelse av nytta och pedagogiska möjligheterna är speciellt viktiga för förklara lärarnas förändringsbenägenhet. Detta påverkar läraryrket genom att studien visar på faktorer som är fortsatt viktiga för att förbättra implementeringen. Stöd och resurser vid implementering bör fördelas efter individers eller gruppers behov och inte lika över hela lärarkåren. Dessutom betonas vikten av det kollegiala stödet och samarbetet mellan lärare som centralt för det praktiska IKT-arbetet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFenomenografisv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectimplementeringsv
dc.subjectkollegialt stösv
dc.title”Det är mellan lärare och lärare det sprids” - En studie av lärares uppfattningar av implementeringen av IKT som didaktiskt verktyg.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record