• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Var som folk!”- en kvalitativ studie av fem lärares arbete mot främlingsfientlighet och intolerans

Abstract
Sammanfattning I föreliggande studie undersöks i en kvalitativ intervjustudie hur fem lärare anser sig arbeta med och tolka styrdokumentens uppdrag att motverka främlingsfientlighet och intolerans. Studien tar avstamp i tidigare forskning om skolans värdegrund och värdegrundsarbete, lärares tolkningsutrymme i förhållande till styrdokumenten samt teorier om frontlinjebyråkrati. Till grund för studien ligger fem semistrukturerade samtalsintervjuer med verksamma samhällskunskapslärare i högstadiet och gymnasiet. Studien utgår från följande två frågeställningar: Hur tolkar lärarna i denna studie styrdokumentens uppdrag att motverka intolerans och främlingsfientlighet? Hur menar lärarna i denna studie att de arbetar för att genomföra detta uppdrag? Utifrån materialet valdes sedan ett antal analystrådar som har lyfts av respondenterna och som ställs i relation till studiens frågeställningar samt tidigare forskning och teorier. Studiens resultat visar att det bland de undersökta lärarna finns viss skillnad i hur de tolkar och uppfattar det uppdrag att motverka främlingsfientlighet och intolerans som styrdokumenten föreskriver. Samtidigt visar studien på att det finns en viss samstämmighet i hur lärarna uppfattar sig arbeta med dessa frågor i praktiken, där samtalet står i fokus. Även om respondenterna själva inte uttryckligen säger sig arbeta utifrån den deliberativa demokratimodellen pekar denna studie på att kvalificerade samtal utifrån demokratimodellens tankar genomsyrar lärarnas val av metod. Studien diskuterar vidare det deliberativa kvalificerade samtalets möjlighet att realisera värdegrunden. I studien diskuteras att lärarens personliga intresse, utbildning och möjlighet till tolkningsutrymme kan vara möjliga faktorer som påverkar undervisningens innehåll, arbetssätt och metod vilket gör det nödvändigt och intressant att undersöka dessa frågor för att få en tydligare bild av hur skolans värdegrundsarbete kan fungera och fungerar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37600
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37600_1.pdf (670.0Kb)
Date
2014
Author
Gertzell, Jonas
Hansson, Fredrik
Keywords
värdegrund
främlingsfientlighet och intolerans
d
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV