Show simple item record

dc.contributor.authorGertzell, Jonassv
dc.contributor.authorHansson, Fredriksv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37600
dc.description.abstractSammanfattning I föreliggande studie undersöks i en kvalitativ intervjustudie hur fem lärare anser sig arbeta med och tolka styrdokumentens uppdrag att motverka främlingsfientlighet och intolerans. Studien tar avstamp i tidigare forskning om skolans värdegrund och värdegrundsarbete, lärares tolkningsutrymme i förhållande till styrdokumenten samt teorier om frontlinjebyråkrati. Till grund för studien ligger fem semistrukturerade samtalsintervjuer med verksamma samhällskunskapslärare i högstadiet och gymnasiet. Studien utgår från följande två frågeställningar: Hur tolkar lärarna i denna studie styrdokumentens uppdrag att motverka intolerans och främlingsfientlighet? Hur menar lärarna i denna studie att de arbetar för att genomföra detta uppdrag? Utifrån materialet valdes sedan ett antal analystrådar som har lyfts av respondenterna och som ställs i relation till studiens frågeställningar samt tidigare forskning och teorier. Studiens resultat visar att det bland de undersökta lärarna finns viss skillnad i hur de tolkar och uppfattar det uppdrag att motverka främlingsfientlighet och intolerans som styrdokumenten föreskriver. Samtidigt visar studien på att det finns en viss samstämmighet i hur lärarna uppfattar sig arbeta med dessa frågor i praktiken, där samtalet står i fokus. Även om respondenterna själva inte uttryckligen säger sig arbeta utifrån den deliberativa demokratimodellen pekar denna studie på att kvalificerade samtal utifrån demokratimodellens tankar genomsyrar lärarnas val av metod. Studien diskuterar vidare det deliberativa kvalificerade samtalets möjlighet att realisera värdegrunden. I studien diskuteras att lärarens personliga intresse, utbildning och möjlighet till tolkningsutrymme kan vara möjliga faktorer som påverkar undervisningens innehåll, arbetssätt och metod vilket gör det nödvändigt och intressant att undersöka dessa frågor för att få en tydligare bild av hur skolans värdegrundsarbete kan fungera och fungerar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectvärdegrundsv
dc.subjectfrämlingsfientlighet och intoleranssv
dc.subjectdsv
dc.title”Var som folk!”- en kvalitativ studie av fem lärares arbete mot främlingsfientlighet och intoleranssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record