dc.contributor.author | Gertzell, Jonas | sv |
dc.contributor.author | Hansson, Fredrik | sv |
dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:39Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37600 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
I föreliggande studie undersöks i en kvalitativ intervjustudie hur fem lärare anser sig arbeta med och tolka
styrdokumentens uppdrag att motverka främlingsfientlighet och intolerans. Studien tar avstamp i tidigare
forskning om skolans värdegrund och värdegrundsarbete, lärares tolkningsutrymme i förhållande till
styrdokumenten samt teorier om frontlinjebyråkrati. Till grund för studien ligger fem semistrukturerade
samtalsintervjuer med verksamma samhällskunskapslärare i högstadiet och gymnasiet. Studien utgår från
följande två frågeställningar:
Hur tolkar lärarna i denna studie styrdokumentens uppdrag att motverka intolerans och
främlingsfientlighet?
Hur menar lärarna i denna studie att de arbetar för att genomföra detta uppdrag?
Utifrån materialet valdes sedan ett antal analystrådar som har lyfts av respondenterna och som ställs i relation till
studiens frågeställningar samt tidigare forskning och teorier.
Studiens resultat visar att det bland de undersökta lärarna finns viss skillnad i hur de tolkar och uppfattar det
uppdrag att motverka främlingsfientlighet och intolerans som styrdokumenten föreskriver. Samtidigt visar
studien på att det finns en viss samstämmighet i hur lärarna uppfattar sig arbeta med dessa frågor i praktiken, där
samtalet står i fokus. Även om respondenterna själva inte uttryckligen säger sig arbeta utifrån den deliberativa
demokratimodellen pekar denna studie på att kvalificerade samtal utifrån demokratimodellens tankar genomsyrar
lärarnas val av metod. Studien diskuterar vidare det deliberativa kvalificerade samtalets möjlighet att realisera
värdegrunden. I studien diskuteras att lärarens personliga intresse, utbildning och möjlighet till
tolkningsutrymme kan vara möjliga faktorer som påverkar undervisningens innehåll, arbetssätt och metod vilket
gör det nödvändigt och intressant att undersöka dessa frågor för att få en tydligare bild av hur skolans
värdegrundsarbete kan fungera och fungerar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | värdegrund | sv |
dc.subject | främlingsfientlighet och intolerans | sv |
dc.subject | d | sv |
dc.title | ”Var som folk!”- en kvalitativ studie av fem lärares arbete mot främlingsfientlighet och intolerans | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |