Ungsvenskar på Facebook – En diskursanalys av Sverigedemokratisk Ungdoms community
Abstract
Studien syftar till att bidra till en förståelse för hur ungdomars sociala relationer fungerar på sociala
nätverk. Utifrån bland annat Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori analyseras
språkanvändningen på Sverigedemokratisk Ungdoms community på Facebook för att förklara hur den
påverkar de sociala relationerna samt generera en förståelse för hur de diskursiva normerna formas.
Undersökningen bygger på följande frågor:
1. Hur ser språkanvändningen ut på SDU:s community på Facebook?
. Hur påverkar språkanvändningen de normer och ramar som gör sig gällande i diskursen?
3. Vilka enande respektive splittrande funktioner bidrar till diskursens stabilitet respektive
instabilitet?
4. Vilken betydelse har funktionerna för den diskursiva hegemonin, de antagonistiska
konflikterna samt för utrymmet för pluralism?
Resultat bygger inledningsvis på en kvantitativ undersökning med syfte att kartlägga aktiviteten på
communityn som sedermera även fungerar som ett urval för den kvalitativa undersökningen av
kommentarer. Resultatet påvisar att den hegemoniska ordning som råder inom diskursen förefaller
vara stabil och därtill inte ifrågasatt. Inom diskursen råder det brist på utrymme för
meningsskiljaktighet samt således mångfald och pluralism. Mouffe menar att demokratisering
förutsätter motståndare, vilket hon benämner agonism. Dock visar resultatet på att motståndarna som
gör sig gällande i denna studie snarare utgörs av fiender i konflikt, antagonister, snarare än
motståndare med meningsskiljaktigheter. Därmed hotas den demokratisering som samhälle och i
synnerhet skolan ska verka för. Det är därtill av vikt att lärare utvecklar en förståelse för dessa forum
då Internet ger utrymme för elever att politiskt kommunicera.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Ringström, Hannah
Svensson, Julia
Lindberg, Emilia
Keywords
Ungdomsförbund
språkanvändning
sociala relatione
Language
sv