• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungsvenskar på Facebook – En diskursanalys av Sverigedemokratisk Ungdoms community

Abstract
Studien syftar till att bidra till en förståelse för hur ungdomars sociala relationer fungerar på sociala nätverk. Utifrån bland annat Ernesto Laclau och Chantal Mouffes diskursteori analyseras språkanvändningen på Sverigedemokratisk Ungdoms community på Facebook för att förklara hur den påverkar de sociala relationerna samt generera en förståelse för hur de diskursiva normerna formas. Undersökningen bygger på följande frågor: 1. Hur ser språkanvändningen ut på SDU:s community på Facebook? . Hur påverkar språkanvändningen de normer och ramar som gör sig gällande i diskursen? 3. Vilka enande respektive splittrande funktioner bidrar till diskursens stabilitet respektive instabilitet? 4. Vilken betydelse har funktionerna för den diskursiva hegemonin, de antagonistiska konflikterna samt för utrymmet för pluralism? Resultat bygger inledningsvis på en kvantitativ undersökning med syfte att kartlägga aktiviteten på communityn som sedermera även fungerar som ett urval för den kvalitativa undersökningen av kommentarer. Resultatet påvisar att den hegemoniska ordning som råder inom diskursen förefaller vara stabil och därtill inte ifrågasatt. Inom diskursen råder det brist på utrymme för meningsskiljaktighet samt således mångfald och pluralism. Mouffe menar att demokratisering förutsätter motståndare, vilket hon benämner agonism. Dock visar resultatet på att motståndarna som gör sig gällande i denna studie snarare utgörs av fiender i konflikt, antagonister, snarare än motståndare med meningsskiljaktigheter. Därmed hotas den demokratisering som samhälle och i synnerhet skolan ska verka för. Det är därtill av vikt att lärare utvecklar en förståelse för dessa forum då Internet ger utrymme för elever att politiskt kommunicera.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37601
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37601_1.pdf (493.4Kb)
Date
2014
Author
Ringström, Hannah
Svensson, Julia
Lindberg, Emilia
Keywords
Ungdomsförbund
språkanvändning
sociala relatione
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV