• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers uppfattningar av möjligheter respektive begränsningar med tecken som stöd i förskolan

Abstract
Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka elevers relationsarbeten i skolan utifrån lärares och rektorers perspektiv. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare och rektorer uppfattar begreppet relationsarbetes innebörd och hur de menar att de arbetar kring elevers relationsarbete. Vi vill undersöka vad och hur lärare och rektorer anser att elever gör då de skapar relationer. För att konkretisera och strukturera studien har den övergripande studien brutits ner i fyra undersökande frågeställningar: – Hur tror lärare och rektorer att eleverna gör då de skapar relationer? – Hur ser lärare och rektorer på de maktrelationer som finns i elevgrupper? – Hur anser lärare och rektorer att miljö påverkar barns relationsskapande? – Hur ser lärare och rektorer på den vuxnes ansvar i elevers relationsarbete? Den metod som användes för att undersöka elevers relationsarbete var en kvalitativ intervjustudie. Genom att analysera de svar som respondenterna gav kunde frågeställningarna besvaras. Resultatet av studien visade att det är svårt att veta hur involverad man som vuxen ska vara i elevers relationsarbete. Vi har under vår arbetsgång förstått att det krävs ett gediget arbete av de vuxna i skolvärlden för att relationsprojekt ska kunna fortlöpa med god utgång. Vi kom även fram till att svårigheter med det svenska språket och ett svagt socioekonomiskt område var faktorer som påverkade elevers relationsarbete negativt. Vi blev också medvetna om, likt Blidings (004) diskussion, att det krävs uteslutning för att nå goda relationer. Genom socialisation och goda relationer kan lärande ske och eleverna kan tillgodogöra sig all den kunskap som finns till deras förfogande i skolan. Insikten om att det ständigt pågår relationsarbeten i skolan är något som man i rollen som lärare alltid bör bära med sig under sitt yrkesamma liv.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37606
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37606_1.pdf (1.209Mb)
Date
2014
Author
Narusek, Pearly
Keywords
Tecken som stöd
TSS
positiv interaktion
möjligh
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV