Show simple item record

dc.contributor.authorNarusek, Pearlysv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37606
dc.description.abstractSammanfattning Studiens syfte är att undersöka elevers relationsarbeten i skolan utifrån lärares och rektorers perspektiv. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur lärare och rektorer uppfattar begreppet relationsarbetes innebörd och hur de menar att de arbetar kring elevers relationsarbete. Vi vill undersöka vad och hur lärare och rektorer anser att elever gör då de skapar relationer. För att konkretisera och strukturera studien har den övergripande studien brutits ner i fyra undersökande frågeställningar: – Hur tror lärare och rektorer att eleverna gör då de skapar relationer? – Hur ser lärare och rektorer på de maktrelationer som finns i elevgrupper? – Hur anser lärare och rektorer att miljö påverkar barns relationsskapande? – Hur ser lärare och rektorer på den vuxnes ansvar i elevers relationsarbete? Den metod som användes för att undersöka elevers relationsarbete var en kvalitativ intervjustudie. Genom att analysera de svar som respondenterna gav kunde frågeställningarna besvaras. Resultatet av studien visade att det är svårt att veta hur involverad man som vuxen ska vara i elevers relationsarbete. Vi har under vår arbetsgång förstått att det krävs ett gediget arbete av de vuxna i skolvärlden för att relationsprojekt ska kunna fortlöpa med god utgång. Vi kom även fram till att svårigheter med det svenska språket och ett svagt socioekonomiskt område var faktorer som påverkade elevers relationsarbete negativt. Vi blev också medvetna om, likt Blidings (004) diskussion, att det krävs uteslutning för att nå goda relationer. Genom socialisation och goda relationer kan lärande ske och eleverna kan tillgodogöra sig all den kunskap som finns till deras förfogande i skolan. Insikten om att det ständigt pågår relationsarbeten i skolan är något som man i rollen som lärare alltid bör bära med sig under sitt yrkesamma liv.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTecken som stödsv
dc.subjectTSSsv
dc.subjectpositiv interaktionsv
dc.subjectmöjlighsv
dc.titlePedagogers uppfattningar av möjligheter respektive begränsningar med tecken som stöd i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record