dc.contributor.author | Narusek, Pearly | sv |
dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:39Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37606 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka elevers relationsarbeten i skolan utifrån lärares och rektorers perspektiv. Syftet
med föreliggande studie är att undersöka hur lärare och rektorer uppfattar begreppet relationsarbetes innebörd
och hur de menar att de arbetar kring elevers relationsarbete. Vi vill undersöka vad och hur lärare och rektorer
anser att elever gör då de skapar relationer. För att konkretisera och strukturera studien har den övergripande
studien brutits ner i fyra undersökande frågeställningar:
– Hur tror lärare och rektorer att eleverna gör då de skapar relationer?
– Hur ser lärare och rektorer på de maktrelationer som finns i elevgrupper?
– Hur anser lärare och rektorer att miljö påverkar barns relationsskapande?
– Hur ser lärare och rektorer på den vuxnes ansvar i elevers relationsarbete?
Den metod som användes för att undersöka elevers relationsarbete var en kvalitativ intervjustudie. Genom att
analysera de svar som respondenterna gav kunde frågeställningarna besvaras. Resultatet av studien visade att det
är svårt att veta hur involverad man som vuxen ska vara i elevers relationsarbete. Vi har under vår arbetsgång
förstått att det krävs ett gediget arbete av de vuxna i skolvärlden för att relationsprojekt ska kunna fortlöpa med
god utgång. Vi kom även fram till att svårigheter med det svenska språket och ett svagt socioekonomiskt område
var faktorer som påverkade elevers relationsarbete negativt. Vi blev också medvetna om, likt Blidings (004)
diskussion, att det krävs uteslutning för att nå goda relationer. Genom socialisation och goda relationer kan
lärande ske och eleverna kan tillgodogöra sig all den kunskap som finns till deras förfogande i skolan. Insikten
om att det ständigt pågår relationsarbeten i skolan är något som man i rollen som lärare alltid bör bära med sig
under sitt yrkesamma liv. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Tecken som stöd | sv |
dc.subject | TSS | sv |
dc.subject | positiv interaktion | sv |
dc.subject | möjligh | sv |
dc.title | Pedagogers uppfattningar av möjligheter respektive begränsningar med tecken som stöd i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |