Show simple item record

dc.contributor.authorDahlin, Erikasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37608
dc.description.abstractBakgrund Skolverket (010, s. 9) skriver att arbete med konflikter och konflikthantering är en del av förskolans verksamhet. Det pedagogiska arbetet innefattar också att se till att barnen i förskolan har inflytande och är delaktiga i verksamheten. Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att belysa barns perspektiv på konflikter och konflikthantering i förskolan. Detta för att kunna diskutera hur förskolepedagoger kan stödja barns empatiska förmåga, delaktighet, samt lärande och utveckling i de konfliktsituationer som uppstår i förskolan. Undersökningen baseras på följande övergripande frågeställningar: - Hur beskriver barn konfliktsituationer? - Hur beskriver barn hanteringen av de konflikter de själva är med i? - Hur beskriver barn att de vill att pedagogerna på förskolan ska agera i barns konflikter och konflikthantering på förskolan? Metod Genom intervjuer med nio förskolebarn i åldrarna 4,5-6 år har frågor ställts för att kunna få en möjlighet att ta del av barns tankar, erfarenheter och uppfattningar kring uppsatsens syfte och frågeställningar. Resultat Undersökningen visar att barn har upplevt egna konflikter, vilka de beskriver olika orsaker till, men att de också upplevt andra som har varit involverade i konflikter. Sätten barnen hanterar konflikter på har visat sig vara mycket olika, varav somliga metoder går ut på att ta stöd av pedagoger. Det framkommer att barn upplever att pedagoger säger åt barn att sluta bråka, vilket upplevs som positivt av somliga, mer negativt av andra. Det uttrycks också en önskan av en respondent om att barn ska få stöd i att lära sig att hantera konflikter. Uppsatsens relevans För att kunna utföra det arbete man är ålagd i förskolans pedagogiska verksamhet krävs det att man beaktar barns perspektiv på sådant som angår dem. Det gör denna uppsats. Uppsatsen bidrar med insikter om hur barn upplever konflikter och konflikthantering i förskolan, vilket pedagoger kan dra nytta av i sitt yrkesutövande.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonfliktsv
dc.subjectkonflikthanteringsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectbarns perspsv
dc.title”Då säger fröken att nu får ni sluta och bråka.” – En kvalitativ studie om de äldre förskolebarnens erfarenheter och tankar om konflikter och konflikthantering i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record