• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Då säger fröken att nu får ni sluta och bråka.” – En kvalitativ studie om de äldre förskolebarnens erfarenheter och tankar om konflikter och konflikthantering i förskolan.

Sammanfattning
Bakgrund Skolverket (010, s. 9) skriver att arbete med konflikter och konflikthantering är en del av förskolans verksamhet. Det pedagogiska arbetet innefattar också att se till att barnen i förskolan har inflytande och är delaktiga i verksamheten. Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att belysa barns perspektiv på konflikter och konflikthantering i förskolan. Detta för att kunna diskutera hur förskolepedagoger kan stödja barns empatiska förmåga, delaktighet, samt lärande och utveckling i de konfliktsituationer som uppstår i förskolan. Undersökningen baseras på följande övergripande frågeställningar: - Hur beskriver barn konfliktsituationer? - Hur beskriver barn hanteringen av de konflikter de själva är med i? - Hur beskriver barn att de vill att pedagogerna på förskolan ska agera i barns konflikter och konflikthantering på förskolan? Metod Genom intervjuer med nio förskolebarn i åldrarna 4,5-6 år har frågor ställts för att kunna få en möjlighet att ta del av barns tankar, erfarenheter och uppfattningar kring uppsatsens syfte och frågeställningar. Resultat Undersökningen visar att barn har upplevt egna konflikter, vilka de beskriver olika orsaker till, men att de också upplevt andra som har varit involverade i konflikter. Sätten barnen hanterar konflikter på har visat sig vara mycket olika, varav somliga metoder går ut på att ta stöd av pedagoger. Det framkommer att barn upplever att pedagoger säger åt barn att sluta bråka, vilket upplevs som positivt av somliga, mer negativt av andra. Det uttrycks också en önskan av en respondent om att barn ska få stöd i att lära sig att hantera konflikter. Uppsatsens relevans För att kunna utföra det arbete man är ålagd i förskolans pedagogiska verksamhet krävs det att man beaktar barns perspektiv på sådant som angår dem. Det gör denna uppsats. Uppsatsen bidrar med insikter om hur barn upplever konflikter och konflikthantering i förskolan, vilket pedagoger kan dra nytta av i sitt yrkesutövande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37608
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37608_1.pdf (762.5Kb)
Datum
2014
Författare
Dahlin, Erika
Nyckelord
Konflikt
konflikthantering
förskola
barns persp
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV