dc.description.abstract | Bakgrund
Skolverket (010, s. 9) skriver att arbete med konflikter och konflikthantering är en del av förskolans
verksamhet. Det pedagogiska arbetet innefattar också att se till att barnen i förskolan har inflytande och är
delaktiga i verksamheten.
Syfte och frågeställningar
Syftet med uppsatsen är att belysa barns perspektiv på konflikter och konflikthantering i förskolan. Detta för att
kunna diskutera hur förskolepedagoger kan stödja barns empatiska förmåga, delaktighet, samt lärande och
utveckling i de konfliktsituationer som uppstår i förskolan.
Undersökningen baseras på följande övergripande frågeställningar:
- Hur beskriver barn konfliktsituationer?
- Hur beskriver barn hanteringen av de konflikter de själva är med i?
- Hur beskriver barn att de vill att pedagogerna på förskolan ska agera i barns konflikter och
konflikthantering på förskolan?
Metod
Genom intervjuer med nio förskolebarn i åldrarna 4,5-6 år har frågor ställts för att kunna få en möjlighet att ta
del av barns tankar, erfarenheter och uppfattningar kring uppsatsens syfte och frågeställningar.
Resultat
Undersökningen visar att barn har upplevt egna konflikter, vilka de beskriver olika orsaker till, men att de också
upplevt andra som har varit involverade i konflikter. Sätten barnen hanterar konflikter på har visat sig vara
mycket olika, varav somliga metoder går ut på att ta stöd av pedagoger. Det framkommer att barn upplever att
pedagoger säger åt barn att sluta bråka, vilket upplevs som positivt av somliga, mer negativt av andra. Det
uttrycks också en önskan av en respondent om att barn ska få stöd i att lära sig att hantera konflikter.
Uppsatsens relevans
För att kunna utföra det arbete man är ålagd i förskolans pedagogiska verksamhet krävs det att man beaktar barns
perspektiv på sådant som angår dem. Det gör denna uppsats. Uppsatsen bidrar med insikter om hur barn upplever
konflikter och konflikthantering i förskolan, vilket pedagoger kan dra nytta av i sitt yrkesutövande. | sv |