Show simple item record

dc.contributor.authorHenrik-Klemens, Janasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37610
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka hur och varför djur förekommer i pedagogiska verksamheter. Vi vill ta reda på effekter med arbetssättet och vad det finns för vetenskapliga belägg för att sedan sätta det i relation till de mål och riktlinjer som finns i grundskolans styrdokument. Detta för att utreda huruvida arbetssättet skulle kunna svara upp till vår problemformulering där vi uppmärksammat att alla elever inte tilldelas det stöd som de är i behov utav. Vi har använt oss av samtalsintervjuer och telefonintervjuer med personer som arbetar eller har arbetat med djur i pedagogiska och specialpedagogiska syften. Genom intervjuerna och tidigare forskning har vi funnit en rad positiva effekter av att ha djur i pedagogiska verksamheter. Vi har även funnit att djur kan fungera som ett extra stöd för de elever som behöver detta. Vi anser att denna studie är av relevans för lärare yrkessamma i skolan då det till stor del är upp till dem att ständigt reflektera över sin verksamhet samt vara öppna för nya vägar och metoder för att hela tiden utveckla verksamheten till det bättre för alla delaktiga. Den här studien kan därför vara till intresse för ett flertal lärare samt en inspiration till alla.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPedagogiksv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectdjursv
dc.subjectstödsv
dc.subjectskolasv
dc.subjectutsv
dc.titleDjur som stöd? Voff Tack! - En studie om djur som stöd i pedagogiska verksamhetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record