Djur som stöd? Voff Tack! - En studie om djur som stöd i pedagogiska verksamheter
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med vår studie är att undersöka hur och varför djur förekommer i pedagogiska verksamheter.
Vi vill ta reda på effekter med arbetssättet och vad det finns för vetenskapliga belägg för att sedan
sätta det i relation till de mål och riktlinjer som finns i grundskolans styrdokument. Detta för att
utreda huruvida arbetssättet skulle kunna svara upp till vår problemformulering där vi
uppmärksammat att alla elever inte tilldelas det stöd som de är i behov utav.
Vi har använt oss av samtalsintervjuer och telefonintervjuer med personer som arbetar eller har
arbetat med djur i pedagogiska och specialpedagogiska syften. Genom intervjuerna och tidigare
forskning har vi funnit en rad positiva effekter av att ha djur i pedagogiska verksamheter. Vi har även
funnit att djur kan fungera som ett extra stöd för de elever som behöver detta.
Vi anser att denna studie är av relevans för lärare yrkessamma i skolan då det till stor del är upp till
dem att ständigt reflektera över sin verksamhet samt vara öppna för nya vägar och metoder för att
hela tiden utveckla verksamheten till det bättre för alla delaktiga. Den här studien kan därför vara till
intresse för ett flertal lärare samt en inspiration till alla.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Henrik-Klemens, Jana
Nyckelord
Pedagogik
specialpedagogik
djur
stöd
skola
ut
Språk
sv