• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbete med barn med inlärningssvårigheter – Jämförelse mellan två skolsystem Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet

Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna studie är att jämföra två olika pedagogiska skolsystem. Det ena systemet är Arrowsmith- programmet(exkludering) och finns i Kanada. Det bedrivs på Eaton Arrowsmith School. Det andra skolsystemet finns i Island/Sverige(inkludering). Syftet är också att koppla dessa skolsystem till kognitivism, sociokulturell teori samt neuropedagogik/neuroplasticitet. Metod: Den metod som användes i denna studie var en kvalitativ undersökning och den utfördes med intervjuer. Resultat: EAS arbetar med hjälp av kognitiva övningar för att eleverna i slutändan inte ska ha några problem. Denna metod kallar de för neuroplasticitet. Jämfört med den isländska, som liknar den svenska så har de mindre grupper. På Island finns möjlighet för elever som har inlärningssvårigheter att få hjälp av en specialpedagog. En lärare på Island arbetar med en metod som heter Sandplay som bygger delvis på att elevernas fantasi skall utvecklas. Betydelse för läraryrket: Varje elev har ett unikt sätt att lära sig på. En del behöver lite mer hjälp än andra och det är pedagogernas ansvar att se till att varje elev får den möjlighet till lika utbildning. Det finns olika inriktningar och metoder för att nå bra studieresultat och det är upp till varje skola och pedagog att hitta det sätt som fungerar på deras elever. Ibland innebär det att en elev får lämna klassen en stund för att få den möjlighet till utveckling som just den eleven behöver.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37615
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37615_1.pdf (806.6Kb)
Datum
2014
Nyckelord
Neuropedagogik
Inkludering
Exkludering
Inlärnin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV