• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”What I can teach to six, seven year olds in two months would take a year to teach a five year old” - En kvalitativ intervjustudie av några australiensiska lärares upplevelser kring tidig skolsta...

Sammanfattning
Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka och beskriva vilka komponenter som ett antal lärare från delstaten Victoria, Australien, upplever vara essentiella för barns lärande vid en tidig skolstart. Syftet är även att beskriva vilka fördelar, respektive nackdelar lärarna erfar med den tidiga skolstarten i landet. Studien ämnar besvara följande frågeställningar: -Vilka fördelar och nackdelar upplever lärarna finns med den tidiga skolstarten? -Vilka komponenter upplever lärarna vara avgörande för barns lärande vid tidig skolstart? Studien har fenomenologin som kvalitativ forskningsansats. De verksamma lärarnas uppfattningar kring den tidiga skolstarten, vilka komponenter som är essentiella för barns lärande samt vilka för- och nackdelar de upplever finnas med en tidig skolstart kan anses vara allmänna fenomen i diverse utbildningssammanhang. Studiens frågeställningar har besvarats genom att intervjua sex stycken lärare som har erfarenhet av barn som börjat skolan vid fem års ålder eller tidigare. Resultatet som följde visade att samtliga lärare såg betydligt fler nackdelar än fördelar med den tidiga skolstarten. Framför allt var det en fråga om att de flesta barn inte var mogna att börja i skolan vid fem års ålder samt att de saknade sociala- och emotionella färdigheter. De ansåg att avsaknaden av dessa färdigheter gjorde att barnen hade svårt att koncentrera sig, lyssna och utföra uppgifter som de blivit tilldelade. Resultatet visade även att det måste finnas otroligt mycket lek för att lärande skall ske. Barnen måste även vara trygga i skolan och de måste vara glada. Samtidigt måste de ha förmågan att kunna interagera med andra och det kräver ett utvecklat språk. Utan dessa komponenter stagnerar deras lärande och ny kunskap blir inte möjlig. Studien i sin helhet bidrar till att synliggöra och beskriva lärares personliga upplevelser kring fenomenet tidig skolstart. Lärarnas erfarenheter visar att det finns avsevärt fler nackdelar än fördelar med att barn börjar skolan vid en tidig ålder.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37618
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37618_1.pdf (655.4Kb)
Datum
2014
Författare
Tofftin, Josefina
Nyckelord
tidig skolstart
komponenter
lärande och ålder
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV