• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjukhusundervisning – En okänd del av skolan?

Abstract
Sammanfattning: Vad händer med utbildningen för en elev som inte kan ta del av ordinarie undervisning på grund av en längre tids sjukdom? Syftet med arbetet var att beskriva sjukhusundervisningen i Sverige och undersöka hur det påverkar den lärare som ansvarar för elevens undervisning. Genom att göra en beskrivning av verksamheten generellt och mer specifikt i Göteborg försökte jag skapa en sammanfattande bild av sjukhusundervisningen. Utöver att gå igenom det som fanns skrivet om sjukhusundervisningen, intervjuades dessutom sex sjukhuslärare och chefen för sjukhuslärarna i Göteborg. Efter att ha intervjuat fyra lärare som kommit i kontakt med sjukhusundervisningen, genom att deras elever tagit del av den undervisningen, önskade jag komplettera beskrivningen med även dessa lärares perspektiv. Förutsättningarna mellan de olika enheter som bedriver sjukhusundervisning visade sig skilja sig mycket åt, vilket gjorde det svårt att generalisera. Anpassningen av undervisningen skiljde sig även den mycket mellan de olika enheterna men även från fall till fall. När eleven inte vårdas på sjukhus men ändå inte kan gå till skolan har eleven rätt till hemundervisning. Det ansvaret vilar på elevens rektor. Det är även hemskolan som ansvarar för elevens undervisning även när den vårdas på sjukhus. Sjukhuslärarna själva har därför inget direkt elevansvar. Som lärare är det rätt stor sannolikhet att man någon gång hamnar i en situation där en elev blir sjuk och måste vårdas på sjukhus. Genom att redan innan känna till sjukhusundervisningen och dess verksamhet kan man då lättare hjälpa eleven och föräldrarna att komma i kontakt med sjukhusläraren och på så vis se till att eleven kan få fortsatt hjälp i sitt skolarbete. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37619
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37619_1.pdf (1.367Mb)
Date
2014
Author
Strandberg, Charlotte
Keywords
Sjukhusundervisning
sjukhuslärare
sjukhusskola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV