Sjukhusundervisning – En okänd del av skolan?
Sammanfattning
Sammanfattning:
Vad händer med utbildningen för en elev som inte kan ta del av ordinarie undervisning på grund av en längre
tids sjukdom? Syftet med arbetet var att beskriva sjukhusundervisningen i Sverige och undersöka hur det
påverkar den lärare som ansvarar för elevens undervisning. Genom att göra en beskrivning av verksamheten
generellt och mer specifikt i Göteborg försökte jag skapa en sammanfattande bild av sjukhusundervisningen.
Utöver att gå igenom det som fanns skrivet om sjukhusundervisningen, intervjuades dessutom sex sjukhuslärare
och chefen för sjukhuslärarna i Göteborg. Efter att ha intervjuat fyra lärare som kommit i kontakt med
sjukhusundervisningen, genom att deras elever tagit del av den undervisningen, önskade jag komplettera
beskrivningen med även dessa lärares perspektiv. Förutsättningarna mellan de olika enheter som bedriver
sjukhusundervisning visade sig skilja sig mycket åt, vilket gjorde det svårt att generalisera. Anpassningen av
undervisningen skiljde sig även den mycket mellan de olika enheterna men även från fall till fall. När eleven inte
vårdas på sjukhus men ändå inte kan gå till skolan har eleven rätt till hemundervisning. Det ansvaret vilar på
elevens rektor. Det är även hemskolan som ansvarar för elevens undervisning även när den vårdas på sjukhus.
Sjukhuslärarna själva har därför inget direkt elevansvar. Som lärare är det rätt stor sannolikhet att man någon
gång hamnar i en situation där en elev blir sjuk och måste vårdas på sjukhus. Genom att redan innan känna till
sjukhusundervisningen och dess verksamhet kan man då lättare hjälpa eleven och föräldrarna att komma i
kontakt med sjukhusläraren och på så vis se till att eleven kan få fortsatt hjälp i sitt skolarbete.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Strandberg, Charlotte
Nyckelord
Sjukhusundervisning
sjukhuslärare
sjukhusskola
Språk
sv