• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Är ett laborativt arbetssätt möjligt för alla? En enkätstudie av faktorer som påverkar i vilken utsträckning lärare använder sig av laborativ matematik i undervisningen

Abstract
Sammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning lärarna på tre utvalda skolor använder sig av laborativ matematik. Syftet var också att ta reda på vilken syn lärarna har på hur elevernas lust och motivation påverkas av det laborativa arbetssättet i matematik samt att ta reda på om det finns faktorer som kan påverka till ökat användande av laborativ matematik i undervisningen. Teori Laborativt material ska fungera som en bro mellan det abstrakta och det konkreta. Det är inte materialet i sig som är det viktiga utan kunskap och kännedom om materialet, hur det ska användas och i vilket syfte. En möjlighet med laborativ matematik är att man kan få med även de ”matematiksvaga”. Dilemman med laborativ matematik kan vara tid och kunskap, eller kanske bättre uttryckt bristen på kunskap. Metod Undersökningen är av kvantitativ art. En enkätstudie valdes då det var 4 lärare som skulle svara på frågorna. Genom enkäten är det möjligt att ställa fler frågor och nå fler människor än vad som är möjligt med intervjuer. Resultat Undersökningen visade att lärarna var positiva till att använda sig av laborativa material i undervisningen. Det framkom också att lärarna anser genom att eleven ges möjlighet att arbeta laborativt i matematik ger det ökade möjligheter till att förstå matematiken bättre. Lärarna anser också att elevens lust och motivation ökar i och med de laborativa inslagen medan de upplevda hindren var tidsbrist och att man inte har den kunskap som krävs för att kunna arbeta mer laborativt med olika material. Det visade sig också att de lärare som inte hade kompetens att undervisa i ämnet inte arbetade lika frekvent med laborativa inslag. Lärarna var eniga om att det krävdes fortbildning inom området. Samtliga lärare sa att mer utbildning/fortbildning skulle öka deras möjligheter till att kunna bedriva undervisningen på ett mer laborativt arbetssätt. Vid granskning av fördelningen mellan män och kvinnor, om det var någon skillnad på vilka material som man helst använde i sin undervisning, kunde stora skillnader mätas. De tekniska materialen användes övervägande av män medan fördelningen av pengar och naturmaterial användes övervägande av kvinnor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37620
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37620_1.pdf (515.1Kb)
Date
2014
Author
Andrésen, Maria
Matematik, Matematik, naturvetenskap och miljö för
Keywords
Laborativ matematik
kompetens
fortbildning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV