Visa enkel post

dc.contributor.authorAndrésen, Mariasv
dc.contributor.authorMatematik, Matematik, naturvetenskap och miljö försv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:40Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:40Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37620
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning lärarna på tre utvalda skolor använder sig av laborativ matematik. Syftet var också att ta reda på vilken syn lärarna har på hur elevernas lust och motivation påverkas av det laborativa arbetssättet i matematik samt att ta reda på om det finns faktorer som kan påverka till ökat användande av laborativ matematik i undervisningen. Teori Laborativt material ska fungera som en bro mellan det abstrakta och det konkreta. Det är inte materialet i sig som är det viktiga utan kunskap och kännedom om materialet, hur det ska användas och i vilket syfte. En möjlighet med laborativ matematik är att man kan få med även de ”matematiksvaga”. Dilemman med laborativ matematik kan vara tid och kunskap, eller kanske bättre uttryckt bristen på kunskap. Metod Undersökningen är av kvantitativ art. En enkätstudie valdes då det var 4 lärare som skulle svara på frågorna. Genom enkäten är det möjligt att ställa fler frågor och nå fler människor än vad som är möjligt med intervjuer. Resultat Undersökningen visade att lärarna var positiva till att använda sig av laborativa material i undervisningen. Det framkom också att lärarna anser genom att eleven ges möjlighet att arbeta laborativt i matematik ger det ökade möjligheter till att förstå matematiken bättre. Lärarna anser också att elevens lust och motivation ökar i och med de laborativa inslagen medan de upplevda hindren var tidsbrist och att man inte har den kunskap som krävs för att kunna arbeta mer laborativt med olika material. Det visade sig också att de lärare som inte hade kompetens att undervisa i ämnet inte arbetade lika frekvent med laborativa inslag. Lärarna var eniga om att det krävdes fortbildning inom området. Samtliga lärare sa att mer utbildning/fortbildning skulle öka deras möjligheter till att kunna bedriva undervisningen på ett mer laborativt arbetssätt. Vid granskning av fördelningen mellan män och kvinnor, om det var någon skillnad på vilka material som man helst använde i sin undervisning, kunde stora skillnader mätas. De tekniska materialen användes övervägande av män medan fördelningen av pengar och naturmaterial användes övervägande av kvinnor.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLaborativ matematiksv
dc.subjectkompetenssv
dc.subjectfortbildningsv
dc.titleÄr ett laborativt arbetssätt möjligt för alla? En enkätstudie av faktorer som påverkar i vilken utsträckning lärare använder sig av laborativ matematik i undervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post