• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Skapandet skapar ju språk” -en studie om förskollärares funderingar och an- vändande av skapande aktiviteter integrerat med barns språkutveckling.

Sammanfattning
Vårt övergripande syfte med denna studie är att undersöka hur fem förskollärare, i fem förskolor, arbetar med barnens språkutveckling och om denna kan vävas samman med skapande verksamhet i ett integrerat arbetssätt som utgår från det vidgade språk- begreppet. Studiens frågeställningar är: • Använder sig förskollärare av skapande verksamhet, integrerat, i sitt arbete med språkutveckling, och hur kommer det till uttryck i samvaron med barnen? • Hur resonerar lärare i förskolan kring ett integrerat arbetssätt där språkutveckl- ing och skapande aktiviteter vävs samman? Studien är kvalitativ och de metodiska redskap vi använt oss av är observationer med efterföljande intervjufrågor till respondenter. Vi har valt att använda oss av båda dessa kvalitativa redskap för att kunna se hur förskolläraren gör, samt för att ta del av hur förskolläraren resonerar och tänker kring det som undersökningen handlar om. Studiens resultat visar, genom de observerade aktiviteterna, att det vidgade språkbe- greppet tydligt kommer till uttryck på tre av de fem förskolorna i samvaron med bar- nen och mindre tydligt på två av förskolorna. De tre förskolorna integrerar barnens språkutveckling i den skapande verksamheten och skapar på så sätt olika ingångar i barns lärande. Genom de ställda intervjufrågorna har vi i respondenternas svar, kunnat utläsa en skillnad i deras syfte med den genomförda aktiviteten. En utförlig beskriv- ning ges i resultatdelen. Vår undersökning har betydelse för vår kommande yrkesroll, då vi kommer att kunna dra nytta av det som studiens resultat visar. Genom att bli medveten om det enskilda barnets möjligheter att lära i tidig ålder och barnets olika sätt att ta till sig kunskap, kan vi pedagoger erbjuda barnet fler verktyg och fler ingångar för att stimulera språk- utveckling på ett lustfyllt sätt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37621
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37621_1.pdf (472.5Kb)
Datum
2014
Författare
Berndtsson, Malin
Agardsson, Anna
Nyckelord
Språkutveckling
vidgat språkbegrepp
skapande ver
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV