dc.description.abstract | Vårt övergripande syfte med denna studie är att undersöka hur fem förskollärare, i
fem förskolor, arbetar med barnens språkutveckling och om denna kan vävas samman
med skapande verksamhet i ett integrerat arbetssätt som utgår från det vidgade språk-
begreppet.
Studiens frågeställningar är:
• Använder sig förskollärare av skapande verksamhet, integrerat, i sitt arbete
med språkutveckling, och hur kommer det till uttryck i samvaron med barnen?
• Hur resonerar lärare i förskolan kring ett integrerat arbetssätt där språkutveckl-
ing och skapande aktiviteter vävs samman?
Studien är kvalitativ och de metodiska redskap vi använt oss av är observationer med
efterföljande intervjufrågor till respondenter. Vi har valt att använda oss av båda dessa
kvalitativa redskap för att kunna se hur förskolläraren gör, samt för att ta del av hur
förskolläraren resonerar och tänker kring det som undersökningen handlar om.
Studiens resultat visar, genom de observerade aktiviteterna, att det vidgade språkbe-
greppet tydligt kommer till uttryck på tre av de fem förskolorna i samvaron med bar-
nen och mindre tydligt på två av förskolorna. De tre förskolorna integrerar barnens
språkutveckling i den skapande verksamheten och skapar på så sätt olika ingångar i
barns lärande. Genom de ställda intervjufrågorna har vi i respondenternas svar, kunnat
utläsa en skillnad i deras syfte med den genomförda aktiviteten. En utförlig beskriv-
ning ges i resultatdelen.
Vår undersökning har betydelse för vår kommande yrkesroll, då vi kommer att kunna
dra nytta av det som studiens resultat visar. Genom att bli medveten om det enskilda
barnets möjligheter att lära i tidig ålder och barnets olika sätt att ta till sig kunskap,
kan vi pedagoger erbjuda barnet fler verktyg och fler ingångar för att stimulera språk-
utveckling på ett lustfyllt sätt. | sv |