dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med studien är att synliggöra olika uppfattningar om barns möjligheter till inflytande över samlingen.
Vilka uppfattningar om barns möjligheter till inflytande finns det bland pedagoger och förskolebarn? Finns det
några svårigheter med att ge barn inflytande över samlingen?
Intervjuer genomfördes med sju pedagoger och sju barn, samtliga inskriva, alternativt verksamma, i förskolor i
Västra Götalands län. Resultatet visar att pedagoger uppfattar att barns inflytande över samlingen kan ske både
direkt och indirekt. Det inflytande som barn kan utöva direkt innebär att barnet medvetet bidrar med förslag och
gör val som påverkar samlingen, medan det inflytande som barn indirekt kan utöva baseras på pedagogers
tolkning av barnets agerande och intresse. De intervjuade barnen gav uttryck för att vara olika säkra på sina
möjligheter att utöva inflytande över samlingen. Pedagogerna i studien beskriver olika svårigheter med att ge
barn inflytande över samlingen som baserade på yttre och inre faktorer. Studiens resultat är relevant för
läraryrket då den uppmuntrar till reflektion om bland annat samlingens syfte, hur barns inflytande realiseras i
samlingen samt maktdimensionen som finns mellan pedagoger och barn. Läroplanen för förskolan lägger stor
vikt vid att barn ska ha inflytande över verksamheten, vilket medför att det krävs en diskussion om vad
begreppet inflytande egentligen innebär i förskolans verksamhet. | sv |