”Har du bara lekt idag?” – En studie kring lekens betydelse i förskolan och pedagogernas engagemang i barns lek
Abstract
Syfte
Studiens syfte är att belysa hur pedagoger ser på lekens betydelse för barns utveckling och lärande samt sitt eget
engagemang i barns lek.
Metod
Empirin är hämtad från två olika förskolor som är belägna i olika kommuner. Vi valde att använda oss av
respondentintervjuer för att besvara studiens syfte.
Resultat
Resultatet visar att pedagogerna lägger stor vikt vid lekens betydelse för barns utveckling och lärande och ser
den som en viktig del i verksamheten. Inom lekens ramar lägger barnen grunden för all social kompetens
samtidigt som de bearbetar sina upplevelser och utvecklas inom ett flertal olika områden, enligt pedagogerna.
Sex av de åtta respondenterna menar att deras engagemang i barns lek är viktig, både som medlekare men också
för att finnas som stöd för de barn som har svårigheter med att bemästra de sociala lekkoderna. De andra två
anser att leken är barnens arena och menar därför att de stör om de går in i leken. Däremot är alla pedagoger
överens om att de måste ingripa om de uppstår svårigheter i leken till exempel genom att ge nya infallsvinklar
eller hjälpa dem hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Den fysiska miljön uppgavs som en av
förutsättningarna till att leken skulle kunna utvecklas och pågå ostört. En annan förutsättning var att hitta en bra
balans mellan leken och avdelningens rutiner. Resultatet visar även att pedagogerna emellertid upplever att det
finns svårigheter med att inte avbryta barns lek för de dagliga rutinerna. Men oavsett hur svårt det kan upplevas,
försöker pedagogerna ge utrymme för leken utifrån verksamhetens förutsättningar.
Didaktisk relevans
Genom studien ”Har du bara lekt idag?” vill vi föra fram lekens positiva inverkan på barns kognitiva och sociala
förmågor. Som yrkesverksam pedagog är det viktigt att kunna förklara hur verksamheten är uppbyggd och varför
man gör som man gör. Många av de pedagogiska uppgifter förskollärarna har ligger på andra plan, som man som
utomstående till en början inte ser. Vi vill visa på professionaliteten i läraryrket och att det finns en pedagogisk
tanke bakom allt det som införs och används i verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Svanberg, Mathilda
Neihoff, Therese
Mjörnheim, Emelie
Keywords
Lek
utveckling
lärande
pedagog
barn
förskolan
Language
sv