• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Min är inte fin längre! – En studie om hur barn stöttas i sitt spontana bildskapande.

Sammanfattning
Syfte och huvudfråga: Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar som fanns hos pedagoger om barns spontana bildskapande. Då vi utifrån våra tidigare erfarenheter tyckt oss se olika synsätt hos pedagoger i hur de agerar med barnen i deras spontana bildskapande ville vi undersöka hur stöttningen såg ut. Enligt forskning inom området anser vissa att, interaktion och stöttning av barn i bildskapande aktiviteter kan hämma dem medan andra menar att stöttning är något barnen behöver för att utveckla sitt bildskapande vidare. Med utgångspunkt i detta kom vår problemformulering att bli: Vilka uppfattningar ger pedagoger uttryck för om sin roll i barns spontana bildaktiviteter? och Vilken stöttning får barnen i det spontana bildskapandet? Metod och material: För att samla in empiriskt material till vår studie valde vi att besöka två förskolor med barn i åldrarna 1-5 år i fyra dagar. Där utfördes samtalsintervjuer med totalt sex pedagoger, samt direktobservationer för att få en bild av pedagogernas agerande i verksamheten. Vi ansåg dessa metoder lämpliga då studien har en kvalitativ ansats. I studien har vi även relaterat våra resultat till styrdokument, lärandeteorier, tidigare forskning och praktikbaserad erfarenhet. Resultat: Den föreställning vi hade som utgångsläge i studien visade sig efter analys av resultatet styrkas. Respondenterna gav uttryck för tankar kring hur de kan stötta och hjälpa barnen i sin utveckling, men visar samtidigt på en rädsla för att hämma barnen genom interaktion. Den viktigaste slutsatsen vid dragit anser vi vara hur pedagogerna stöttar barn som uppvisar missnöje över sin prestation då de skapar bilder. Vi vill därmed uppmärksamma att ta barns missnöje på allvar för att kunna erbjuda en så god stöttning vidare som möjligt. Betydelse för läraryrket: Då både planerade och spontana bildaktiviteter är vanligt förkommande i förskolan anser vi området kring stöttningen viktig då den påverkar barns vidare utveckling inom bildskapandet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37624
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37624_1.pdf (615.5Kb)
Datum
2014
Författare
Säveskog, Emma
Adamsson, Anna
Nyckelord
Spontant bildskapande
Stöttning
Förskola
Pedago
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV