En intervjustudie med fokus på pedagogers arbete kring musik i förskolan Kursansvarig intuition: Pedagogen
Sammanfattning
Sammanfattning
Examensarbetet behandlar pedagogers tankar kring musik som innehåll och metod på deras
arbetsplats. Syftet med examensarbetet är att synliggöra de aspekter som arbete med musik
kan tillföra i förskoleverksamheter grundat på pedagogernas uttalanden. I arbetet har vi kollat
närmare på vad tidigare forskning säger om musik i förskolemiljö och vi belyser också viktiga
teorier som vi tycker är viktiga för vårt arbete. Vi använde oss av en kvalitativ undersökning i
form av intervjufrågor där pedagoger fick samma frågor ställda till sig, men där det fanns
utrymme för följdfrågor. I metodkapitlet kommer vi titta närmare på hur vi genomförde
arbetet. I resultatdelen så redovisar vi pedagogernas uttalanden och ser vilka uttalanden som
framkom tydligast under intervjuerna. Dessa uttalanden kommer vi anknyta till tidigare
forskning och teoretiska utgångspunkter i diskussionsdelen. I diskussionsdelen vill vi också
belysa olika didaktiska konsekvenser som kan uppstå i arbetet med musik i förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Månsson, Jimmy
Berg, Maria
Nyckelord
Förskola
musik
innehåll och metod
pedagog
iden
Språk
sv