• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Plattan och barnet - från politiken till eleven

Sammanfattning
Syfte Studiens syfte är att ta reda på hur barns och elevers samspel samt det sociala lärandet i förskola respektive förskoleklass tar sig uttryck genom användningen av plattan i den pedagogiska verksamheten. Metod och material Vi har gjort observationer och samtalsintervjuer för att få svar på våra frågeställningar. Insamlat material består av intervjuprotokoll och observationstexter som vi bearbetat och analyserat utifrån en kvalitativ metod. Vi har kategoriserat under rubriker som relaterar till vårt syfte. Teoretiska utgångspunkter Vårt grundperspektiv är sociokulturellt och dialogiskt med influenser av konstruktivism och konstruktionism. Kommunikation, dialog, samspel och socialt lärande är aspekter vi belyser. Resultat Vi har kommit fram till att samspel, kommunikation och dialog är viktiga element som måste finnas i verksamheterna för att ett socialt lärande ska ske. Plattan kan användas för att uppnå ett socialt lärande men kan likväl användas för individuella aktiviteter där lärandet blir mer konstruktivistiskt. Valet av appar har stor betydelse för samspelet. Vårt resultat visar att appar med fokus på skapande ger ett mer socialt lärande och större samspel än appar med spelkaraktär. Pedagogen är i många fall frånvarande då plattan används. En nyligen gjord studie visar att pedagogen bör vara närvarande för stöd och vägledning. Det är av största vikt för dagens och framtidens pedagoger att göra innehållet och den pedagogiska tanken tydlig för barn och elever så att utveckling och lärande upplevs som något viktigt. Det är viktigt att som pedagog förhålla sig till ny teknik och vara kritisk till vilka konsekvenser det medför i verksamheten. Vi belyser också vikten av en plan på kommunal nivå, för en god fördelning av ekonomiska resurser för inköp och underhåll av tekniken samt till pedagogiskt stöd för de lokala verksamheterna. För vad tillför plattan verksamheten om den används på samma sätt som mer traditionella verktyg, förutom en högre kostnad?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37626
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37626_1.pdf (768.7Kb)
Datum
2014
Författare
Jäderberg, Johanna
Raudsepp, Tobias
Nyckelord
IKT
plattor
förskola
förskoleklass
pedagogisk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV