• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Nej, jag kan inte heta Kattis. Det är ett tjejnamn och jag är en pojke.” – förhandlingar om genus och ålder i förskolebarns lek.

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barn i förskolan förhandlar om att få tillträde till olika leksituationer. Detta kommer att göras med särskilt fokus på hur barn positionerar sig utifrån genus och ålder. Metod och material: För att få svar på mina frågor genomförde jag en empirisk studie i form av deltagandeobservationer, där jag varit en del av verksamheten i fem dagar och observerat hur barnen förhandlar om tillträde till leken. Då jag med min studie ämnar få en djupare förståelse för fenomenet jag valt att studera, är studien av kvalitativ karaktär. Vid observationstillfällena har jag använt mig av fältanteckningar som sedan renskrivits och analyserats för att komma fram till ett resultat. Resultat: Framträdande i mitt resultat är hur barnen använder sin makt och position i barngruppen och därigenom skapar inkluderings – och exkluderingsprocesser inom lekens ramar. Överlag är det de äldsta barnen på avdelningen som innehar den högsta positionen i barngruppen. Ålder framträder mer subtilt och används enbart vid enstaka tillfällen för att exkludera de yngre barnen ur leken. Genus visar sig ha en betydande faktor bland barnen för hur de väljer att positionera sig i leken och vilken roll de intar. Synligt är att barnen i min studie både skapar och upprätthåller dikotomin mellan könen och att de indirekt förhåller sig till de könsspecifika koderna. Betydelse för läraryrket: Studien har relevans för läraryrket och visar vikten av att arbeta med gemenskap och interaktion mellan barnen. Den visar också på vikten av att ha kunniga och engagerade pedagoger som är lyhörda för barnens maktutövande. Att förskollärare tänker på hur de talar om både ålder och genus, och inte skapar skillnader som sedan avspeglas och omedvetet appliceras på barnen. Studien visar på vikten av att arbeta både konkret och förebyggande med dessa frågor bland barnen i barngruppen. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37629
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37629_1.pdf (549.0Kb)
Datum
2014
Författare
Lorentsson, Therese
Nyckelord
Positionering
genus
ålder
förskolebarn
lek
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV