• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdig skola med olika resurser? En studie i två klasser med olika förutsättningar

Abstract
Sammanfattning Syftet med denna studie är att studera förutsättningar för undervisningen i två klasser i årskurs tre. För att skapa en fördjupad förståelse för vad olika resurser innebär för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för lärare och elever har Skolverkets allmänna råd för systematiskt kvalitetsarbete legat till grund, även i analysen av resultaten. Studiens frågeställningar lyder: Hur ser resursfördelningen ut i klasserna?; Vilka resurser finns i klasserna?; samt Hur beskriver lärare och elever den psykosociala och den fysiska miljön i undervisningen? Skolornas förutsättningar har analyserats med hjälp av statistik. Observationer har använts för att se hur resurserna används och slutligen har lärare och elever fått redogöra för hur de själva upplever undervisningens psykosociala och fysiska miljö med hjälp av enkätundersökningar. Resurserna ser olika ut i de två klasserna som undersökts men det påverkar inte elevresultaten om man ser till de nationella proven i svenska och matematik. De viktigaste resultaten i undersökningen är att förutsättningarna ser olika ut i de två klasserna, den ena klassen har färre och mindre förutsättningar i form av resurser. Ändå ligger samma klass´ skola högre än den andra granskade i kunskapsresultaten i de nationella proven i matematik och svenska för årskurs tre. Det kan ha sin förklaring i att det i slutändan handlar om lärarens kompetens, inte resurser, vilka kunskapsresultat som nås i undervisningen. Vad gäller den psykosociala arbetsmiljön upplever tre av de fyra pedagogerna som deltog i undersökningen stress ofta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37630
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37630_1.pdf (1.650Mb)
Date
2014
Author
Olofsson, Madelene
Bojanic Darwiche, Jennifer
Keywords
Förutsättningar
hjälpmedel
kvalitet
psykosocial
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV