• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Likvärdig skola med olika resurser? En studie i två klasser med olika förutsättningar

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med denna studie är att studera förutsättningar för undervisningen i två klasser i årskurs tre. För att skapa en fördjupad förståelse för vad olika resurser innebär för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön för lärare och elever har Skolverkets allmänna råd för systematiskt kvalitetsarbete legat till grund, även i analysen av resultaten. Studiens frågeställningar lyder: Hur ser resursfördelningen ut i klasserna?; Vilka resurser finns i klasserna?; samt Hur beskriver lärare och elever den psykosociala och den fysiska miljön i undervisningen? Skolornas förutsättningar har analyserats med hjälp av statistik. Observationer har använts för att se hur resurserna används och slutligen har lärare och elever fått redogöra för hur de själva upplever undervisningens psykosociala och fysiska miljö med hjälp av enkätundersökningar. Resurserna ser olika ut i de två klasserna som undersökts men det påverkar inte elevresultaten om man ser till de nationella proven i svenska och matematik. De viktigaste resultaten i undersökningen är att förutsättningarna ser olika ut i de två klasserna, den ena klassen har färre och mindre förutsättningar i form av resurser. Ändå ligger samma klass´ skola högre än den andra granskade i kunskapsresultaten i de nationella proven i matematik och svenska för årskurs tre. Det kan ha sin förklaring i att det i slutändan handlar om lärarens kompetens, inte resurser, vilka kunskapsresultat som nås i undervisningen. Vad gäller den psykosociala arbetsmiljön upplever tre av de fyra pedagogerna som deltog i undersökningen stress ofta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37630
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37630_1.pdf (1.650Mb)
Datum
2014
Författare
Olofsson, Madelene
Bojanic Darwiche, Jennifer
Nyckelord
Förutsättningar
hjälpmedel
kvalitet
psykosocial
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV