• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett elevsvar - olika betyg

Abstract
Sammanfattning: Det är kursplanerna och betygskriterierna som ska stå i centrum för lärarens bedömning och betygsättning. Betygen kan ha inverkan på elevens framtidsutsikter och framtida utbildningsval. För att samma kunskapsnivå inte ska bedömas olika är det därför viktigt att lärarnas betygsättning är likvärdig. Detta är bakgrunden till vår kvalitativa studie där vi undersökt och jämfört gymnasielärares bedömning och betygsättning, samt studerat om lärare uppfattar att det finns stöd vid tolkning av kunskapskraven. Syftet besvaras med hjälp av två olika frågeställningar. Första frågeställningen är ”Vilka  likheter  och  skillnader  finns  det  i  lärarnas  betygsättning  och  bedömning?”   och den andra lyder ”Vilka   verktyg   uttrycker   lärarna   finns   för att få stöd i tolkningen av kunskapskraven?” Genom en enkätundersökning har verksamma gymnasielärare inom samhällskunskap i en större västsvensk kommun fått besvara frågor, samt motivera och betygsätta ett autentiskt elevsvar på ett prov. Studiens teoretiska referensram utgörs av mål- och kunskapsrelaterade teorier, samt tidigare forskning på området likvärdig bedömning. Resultatet visar att gymnasielärare i den undersökta kommunen betygsätter samma elevsvar olika med skilda motiveringar. Det finns lärare som betygsätter elevsvaret utifrån centrala begrepp i kunskapskraven men även lärare som använder andra formuleringar, vilket bland annat kan förklaras av att kunskapskraven är otydliga. Resultatet visar även att alla lärare inte anser att det finns stöd vid tolkning av kunskapskraven. Däremot menar de lärare som anser att det finns stöd att de använder verktygen skolverket rekommenderar. Det finns fler aspekter som påverkar lärarnas betygsättning och vår studie har visat att det inte finns någon likvärdigt bedömning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37632
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37632_1.pdf (783.4Kb)
Date
2014
Author
Arvidsson, Isabella
Karlsson, Christian
Keywords
Likvärdig bedömning
betygsättning
bedömningsstöd
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV