• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett elevsvar - olika betyg

Sammanfattning
Sammanfattning: Det är kursplanerna och betygskriterierna som ska stå i centrum för lärarens bedömning och betygsättning. Betygen kan ha inverkan på elevens framtidsutsikter och framtida utbildningsval. För att samma kunskapsnivå inte ska bedömas olika är det därför viktigt att lärarnas betygsättning är likvärdig. Detta är bakgrunden till vår kvalitativa studie där vi undersökt och jämfört gymnasielärares bedömning och betygsättning, samt studerat om lärare uppfattar att det finns stöd vid tolkning av kunskapskraven. Syftet besvaras med hjälp av två olika frågeställningar. Första frågeställningen är ”Vilka  likheter  och  skillnader  finns  det  i  lärarnas  betygsättning  och  bedömning?”   och den andra lyder ”Vilka   verktyg   uttrycker   lärarna   finns   för att få stöd i tolkningen av kunskapskraven?” Genom en enkätundersökning har verksamma gymnasielärare inom samhällskunskap i en större västsvensk kommun fått besvara frågor, samt motivera och betygsätta ett autentiskt elevsvar på ett prov. Studiens teoretiska referensram utgörs av mål- och kunskapsrelaterade teorier, samt tidigare forskning på området likvärdig bedömning. Resultatet visar att gymnasielärare i den undersökta kommunen betygsätter samma elevsvar olika med skilda motiveringar. Det finns lärare som betygsätter elevsvaret utifrån centrala begrepp i kunskapskraven men även lärare som använder andra formuleringar, vilket bland annat kan förklaras av att kunskapskraven är otydliga. Resultatet visar även att alla lärare inte anser att det finns stöd vid tolkning av kunskapskraven. Däremot menar de lärare som anser att det finns stöd att de använder verktygen skolverket rekommenderar. Det finns fler aspekter som påverkar lärarnas betygsättning och vår studie har visat att det inte finns någon likvärdigt bedömning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37632
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37632_1.pdf (783.4Kb)
Datum
2014
Författare
Arvidsson, Isabella
Karlsson, Christian
Nyckelord
Likvärdig bedömning
betygsättning
bedömningsstöd
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV