“Att läsa är som att lägga ett tusenbitarspussel”– En jämförande studie gällande hur svenska och amerikanska lärare undervisar för läsförståelse
Abstract
Syfte
Vi vill undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan de amerikanska och svenska lärarna
när det gäller undervisningen för läsförståelse, samt hur lärarnas yttre förutsättningar i form av
styrdokument och kontext kan skilja sig åt.
• Hur definierar lärare begreppet läsförståelse?
• Vilka didaktiska redskap använder lärare i sin undervisning för läsförståelse?
• Hur kartlägger och utvärderar lärare elevernas läsförståelseutveckling?
Metod
Som metod har studien en kvalitativ ansats. Vi har kombinerat tre metoder: observation,
samtalsintervju och frågeundersökning.
Resultat
Resultatet av studien beskriver skillnader i ländernas styrdokument och hur lärarnas förutsättningar
skiljer sig åt. I de amerikanska skolorna arbetar man efter en läroplan som är väldigt specifik gällande
vilken skönlitteratur som kan användas under de olika arbetsområdena. Det är även tydligt uttryckt att
eleverna ska arbeta med läsförståelse kontinuerligt genom hela skoltiden och i flertalet ämnen. Detta
ställs i kontrast till de svenska styrdokumenten, vilka är allmänt utformade och endast föreskriver att
eleverna ska arbeta med olika typer av litteratur och gällande läsförståelse omnämns detta endast i
kursplanen i svenska. Lärarna som medverkat i studien arbetar tematiskt och ämnesövergripande, med
den stora skillnaden att de amerikanska lärarna undervisade i ett ämne medan de svenska lärarna
undervisade i flera ämnen. Ytterligare en skillnad är elevernas tillgång till böcker. I de svenska
klassrummen fanns sparsamt med litteratur medan eleverna i de amerikanska klassrummen omges av
bokhyllor. Tydliga likheter finns i lärarnas engagemang och övertygelse om att
läsförståelseundervisning gynnar samtliga elever och undervisningen är tydligt lärarledd. Lärarna
understryker vikten av samspel och dialog och undervisar på ett sätt där interaktion mellan lärare och
elever samt mellan eleverna står i fokus.
Betydelse för läraryrket
Studien är av betydelse för läraryrket eftersom vi får möjlighet att tillgodogöra oss och lyfta effektiva
och verksamma metoder och modeller för undervisning för läsförståelse. Läsförståelseprocesser är ett
angeläget ämne, eftersom resultaten från PIRLS-undersökningar visar att svenska elever redovisar
försämrade resultat, medan länder som USA förbättrar resultaten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Valberg, Jenny
Johansson, Anna
Liljeros, Helena
Keywords
läsförståelse
reading comprehension
lässtrategie
Language
sv