• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp

Abstract
Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och begrepp. Vad innebär matematiskt språk och dess begrepp? Hur kan eleven använda sina kunskaper om matematikens språk i andra ämnen och i vardagen? Vad har språket för betydelse för elevens lärande? Syftet är att ta reda på dessa frågor med hjälp av en kvalitativ undersökning, och litteratur. Intervjusvaren kommer relateras till och jämföras med aktuell forskning, litteratur och en teoretiskt anknytning. Reliabilitet förutsätter att mätningen vid senare tillfälle ska få samma resultat, problemet blir dock utifrån vår undersökning att resultatet möjligtvis inte kommer visa samma resultat om några år framöver. Skolkultur ändras, lärares erfarenheter och kunskaper är egenägt, lärarlagen förnyas och ändras och läroplanen uppdateras. Kärnan i detta arbete är att undersöka lärares personliga kunskaper och erfarenheter, vilket gav likväl varierade som lika svar. Lärarna var enade och uttryckte sig på varierande sätt att matematikens språk och dess begrepp är viktigt för elevens lärande inom ämnet. Det handlar om att skapa förutsättningar till att förstå ämnet. Med variation kunde lärarna se hur eleven kan använda matematiska kunskaper i andra ämnen och i vardag. Att bidra i sin undervisning till att eleven utvecklar matematikens språk och förstår begreppen visar sig ha en viktig, ibland avgörande, roll att lyckas inom matematik. Språket visar sig även ha en stor betydelse i läroprocesser.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37635
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37635_1.pdf (443.4Kb)
Date
2014
Author
Krüger, Filippa
Estelius, Sofia
Keywords
Matematik
begrepp
språk
kommunikation
lärande.
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV