“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens
språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och
begrepp. Vad innebär matematiskt språk och dess begrepp? Hur kan eleven använda sina kunskaper
om matematikens språk i andra ämnen och i vardagen? Vad har språket för betydelse för elevens
lärande? Syftet är att ta reda på dessa frågor med hjälp av en kvalitativ undersökning, och litteratur.
Intervjusvaren kommer relateras till och jämföras med aktuell forskning, litteratur och en teoretiskt
anknytning. Reliabilitet förutsätter att mätningen vid senare tillfälle ska få samma resultat,
problemet blir dock utifrån vår undersökning att resultatet möjligtvis inte kommer visa samma
resultat om några år framöver. Skolkultur ändras, lärares erfarenheter och kunskaper är egenägt,
lärarlagen förnyas och ändras och läroplanen uppdateras. Kärnan i detta arbete är att undersöka
lärares personliga kunskaper och erfarenheter, vilket gav likväl varierade som lika svar. Lärarna var
enade och uttryckte sig på varierande sätt att matematikens språk och dess begrepp är viktigt för
elevens lärande inom ämnet. Det handlar om att skapa förutsättningar till att förstå ämnet. Med
variation kunde lärarna se hur eleven kan använda matematiska kunskaper i andra ämnen och i
vardag. Att bidra i sin undervisning till att eleven utvecklar matematikens språk och förstår
begreppen visar sig ha en viktig, ibland avgörande, roll att lyckas inom matematik. Språket visar sig
även ha en stor betydelse i läroprocesser.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Krüger, Filippa
Estelius, Sofia
Keywords
Matematik
begrepp
språk
kommunikation
lärande.
Language
sv