dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:41Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:41Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37637 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Studiens problemområde handlar om nyanlända elevers upplevelser och berör deras utveckling i den svenska
skolan efter deras tid i förberedelsegrupp. Då antalet nyanlända elever ökar i de svenska skolorna grundar sig
studiens problematik i att skolans anställda bör ha kunskap och beredskap inför hur de ska bemöta dessa elever
på ett utvecklande sätt. Skolverket (013) påvisar att nyanlända elever som anlänt efter ordinarie skolstart i
mindre omfattning uppnår kunskapskraven, samtidigt problematiseras förberedelseklasser från vissa håll då
dessa menas ge eleverna en negativ social stämpel som kan komma att påverka både deras kunskapsutveckling
och deras sociala status (Arvidsson m.fl., 1996: ff.). Mina funderingar riktade således in sig på om elevernas
känslomässiga upplevelser påverkar dem i hur de klarar av att prestera i skolan. Syftet med denna studie är att få
inblick i hur nyanlända elever kan uppleva övergången från förberedelsegruppen till ordinarie klass. Jag ville
även undersöka om de nyanlända eleverna upplever att de bemöts på ett utvecklande sätt vad gäller både deras
kunskapsutveckling och deras sociala integration när de slussas in i ordinarie klass.
Intervju- och enkätundersökningar gjordes för att samla in empiriskt material, och en bearbetning av tidigare
forskares teorier och resultat gjordes för att samla in teoretiskt material. Jag stötte på ett flertal hinder under
undersökningens gång vilket bidrog till en hel del oplanerade begränsningar. Undersökningens viktigaste resultat
är att det är viktigt att eleverna bemöts på ett sätt så de känner sig trygga i den nya kontexten och med dess
inblandade, samt att deras kunskapsutveckling och sociala integration är två faktorer som går hand i hand. Detta
är viktigt för pedagogiska verksamheter att ha kunskap om så att de på bästa sätt kan ta emot och arbeta för de
nyanlända eleverna på ett gynnsamt sätt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förberedelsegrupp | sv |
dc.subject | nyanlända elever | sv |
dc.subject | social integr | sv |
dc.title | Från lilla förberedelsegruppen till stora klassen. En studie om nyanlända elevers utslussning. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |